Inloggen
Klantbeoordeling 9,0
Logo Karsten Caravanmakelaardij

Wat is de kogeldruk van de caravan, waarom is deze belangrijk en hoe ga ik hiermee om?

De kogeldruk van de caravan; het is een term die je wellicht al eens voorbij hebt horen komen maar waarbij je misschien denkt: Wat bedoelt men hiermee? In deze video legt caravanmakelaar Patrick uit wat het begrip "kogeldruk" inhoudt en waarom de kogeldruk zo belangrijk is. Vervolgens legt hij uit hoe je eenvoudig de kogeldruk kunt bepalen en ook beïnvloeden zodat jij altijd met een optimale kogeldruk aan je reis kunt beginnen.

Wat is de kogeldruk van de caravan?

Allereerst is het goed om te weten wat nu eigenlijk de kogeldruk van de caravan is. De kogeldruk is de druk van de koppeling van de caravan op de trekhaak kogel van de auto. De kogeldruk wordt eigenlijk altijd uitgedrukt in kilo's. 

Waarom is de kogeldruk belangrijk?

De kogeldruk van een caravan is een belangrijk gegeven. Is de kogeldruk te hoog, dan zal de caravan de trekhaak van de auto met teveel gewicht naar beneden duwen, waardoor de voorkant van de auto als het ware wordt opgetild. Heeft een caravan te weinig kogeldruk, dan kan hij hobbels en oneffenheden juist de achterkant van de auto omhoog tillen. Beide situaties zorgen dus voor een instabiele auto-caravan combinatie die niet prettig is om mee te rijden. Het is niet alleen oncomfortabel, maar het verhoogt ook de kans op slingeren en dus is rijden met te veel of te weinig kogeldruk ook gevaarlijk.

Hoe weet ik wat de juiste kogeldruk is?

De juiste kogeldruk die hoort bij de trekauto is meestal af te lezen op het typeplaatje van de trekhaak. Als deze niet te vinden is, dan staat het ook vaak in de handleiding van de auto. De meest geschikte kogeldruk verschilt per auto. Dit heeft te maken met diverse factoren, waaronder de stugheid van de vering, de afstand van de achterwielen tot aan de trekhaak, etc. Meestal ligt de optimale kogeldruk tussen de 70 en de 80kg. Wij raden altijd aan om de maximale kogeldruk zoveel mogelijk aan te houden. Hoe meer kogeldruk, hoe beter de rijeigenschappen van de caravan zullen zijn. Uiteraard, met inachtneming van de maximale kogeldruk van het trekkende voertuig. 

Hoe weet ik wat de kogeldruk van mijn caravan is?

Er zijn verschillende methoden om de kogeldruk van de caravan te meten. De eerste en meest voor de hand liggende optie is de kogeldruk meten met behulp van een speciale kogeldrukmeter. Deze zijn er in verschillende uitvoeringen. Van een eenvoudige plastic kogeldrukmeter tot een luxe stalen uitvoering. Deze zijn analoog, maar er bestaan ook digitale kogeldrukmeters die je op de trekhaak van de auto klemt en waar je de koppeling bovenop laat zakken. Het voordeel van deze weeg instrumenten is dat ze de kogeldruk daadwerkelijk onder de koppeling meten. 

Een neuswiel met kogeldrukmeter

De tweede optie is de kogeldruk aflezen van een neuswiel met ingebouwde kogeldrukmeter. Deze zijn er in verschillende uitvoeringen. Er zijn uitvoeringen met het meetinstrument in de steel van het neuswiel en er is een uitvoering met het meetinstrument in de ophanging van het neuswiel zelf. Voor beide varianten geldt dat hier altijd een kleine afwijking in zit ten opzichte van de meting met een kogeldrukmeter. Dit komt doordat de kogeldrukmeter de druk direct onder de koppeling meet en het neuswiel zit vaak meer naar achteren richting de as. In de praktijk is deze afwijking vaak te verwaarlozen. Er is echter nog een tweede reden waarom wij de kogeldrukmeters in het neuswiel vaak niet als een heel exacte meting maar puur als indicatie zien. De caravan staat namelijk vaak langere tijd op zijn neuswiel. Dit betekent dat het veersysteem van de kogeldrukmeter dan langere tijd onder spanning staat. Hierdoor kan deze na verloop van tijd steeds minder accuraat worden. Daarom houden wij deze kogeldrukmeters meestal als indicatie aan, maar niet als een exacte meting.

Kogeldruk meten met de weegschaal

Tot slot kun je de kogeldruk ook meten met behulp van een eenvoudige huis tuin en keuken weegschaal. Deze plaats je onder het neuswiel en dan kun je eenvoudig aflezen met hoeveel kilo het neuswiel op de weegschaal rust. Ook hier zal een kleine afwijking inzitten ten opzichte van de druk onder de koppeling, omdat het neuswiel iets naar achteren zit, dichter bij de as. Dit verschil is in de praktijk echter te verwaarlozen en daarom geeft dit een prima indicatie.

De kogeldruk is te hoog, wat nu?

Nu je de kogeldruk hebt gewogen weet je of de kogeldruk te hoog, te laag of juist precies goed is. In dat laatste geval hoef je niets meer te doen en kun je direct vertrekken. Is de kogeldruk te hoog of te laag dan zal je moeten gaan schuiven met de belading. Bij een te hoge kogeldruk is het zaak om spullen die voorin de caravan liggen, naar achteren te verplaatsen. Daarmee bedoelen we dan spullen die voor de caravan as liggen, naar een plek achter de caravan as verplaatsen. Hoe verder het gewicht naar voren ligt, hoe groter de invloed is op de kogeldruk. Heb je bijvoorbeeld de tentstokken in de disselbak liggen en staat daar ook de gasfles? Dan zou je ervoor kunnen kiezen de gasfles in de auto te vervoeren en de tentstokken onder of op de achterste bank te leggen. Op deze manier ga je net zo lang spullen verplaatsen totdat je de gewenste kogeldruk hebt bereikt. 

Wat te doen bij een te lage kogeldruk?

Het eerste antwoord op deze vraag ligt nu natuurlijk voor de hand: Bij een te lage kogeldruk kun je spullen van achter in de caravan naar voren verplaatsen. Stel dat je het vaste bed achterin de caravan hebt en de voortent ligt daar onder dan zou je ervoor kunnen kiezen om de tent te vervoeren op of onder de zitgroep aan de voorkant van de caravan. Een andere optie kan worden toegepast bij een caravan met de (losse) watertanks in de disselbak. Je kunt hierbij het tekort aan kilo's aan te vullen met liters water in de tank. Iedere liter die je toevoegt is een extra kilo en zo kan je vrij nauwkeurig tot het de gewenste kogeldruk komen. 

Het aankoppelen van de caravan, waar moet ik op letten?
Het aankoppelen van de caravan is een belangrijke procedure. Hierbij mag je namelijk niets vergeten en alles moet goed gebeuren om veilig met de caravan op reis te gaan. Welke manieren er zijn om de caravan aan te koppelen en waar je op moet letten legt caravanmakelaar Patrick je in deze video uit.  3 manieren om de caravan aan te koppelen Er zijn drie manieren om de caravan aan de auto aan te koppelen. Welke manier het meest praktisch is hangt af van de situatie en van de eventuele aanwezigheid van een caravanmover. Wij zullen de drie manieren hieronder een voor een behandelen. 1. De caravan met de hand naar de auto trekkenDe eerste manier is de caravan met de hand naar de auto toe trekken. Dit is op een verharde ondergrond wel goed te doen, maar als de caravan op het gras of een zandondergrond staat wordt dit al een stuk lastiger. Let erop dat je bij het handmatig manoeuvreren de hiervoor bedoelde handgrepen / rangeerbeugels van de caravan gebruikt en dat je niet met veel kracht aan bijvoorbeeld een aanwezige fietsendrager trekt. Deze is hier namelijk niet voor gemaakt en kan beschadigen.  Mocht de caravan op een schuin aflopende...
Hoe bevestig ik de breekkabel van de caravan op de juiste manier en wat is zijn functie?
De breekkabel van de caravan is een veelbesproken onderwerp en dan vooral de vraag: Hoe bevestig ik hem op de juiste manier? Daarnaast is ook het nut van de breekkabel niet voor iedereen duidelijk en daarom geeft caravanmakelaar Patrick in deze video een antwoord op die vragen. Wat is het nut van de breekkabel aan de caravan? De breekkabel is de verbinding tussen de auto en de caravan die ervoor moet zorgen dat de caravan zichzelf afremt op het moment dat de koppeling om wat voor reden dan ook los komt van de trekhaak. Zonder de breekkabel zou de caravan dan met dezelfde vaart stuurloos doorrijden met alle gevaren van dien. De breekkabel is met de ene kant aan de auto bevestigd en met de andere kant aan de onderkant van de handremhendel. Als de caravan los breekt van de auto dan zal de breekkabel de handrem van de caravan aantrekken en vervolgens breken. Hierdoor is de handrem van de caravan geactiveerd en zal deze veel sneller tot stilstand komen. De breekkabel is een onderdeel van de zogenaamde losbreekreminrichting.  Verschillende soorten breekkabels voor caravans Er zijn verschillende soorten breekkabels en dit maakt het dan gelijk ook wat lastiger. Hoe je de...
Caravanspiegels: Zijn ze verplicht, welke soorten zijn er en waar moet ik op letten?
In deze video legt caravanmakelaar Patrick uit wat het nut is van caravanspiegels en of deze nu verplicht zijn of niet. Tevens vertelt hij welke verschillende soorten er zijn en wat de voor- en nadelen van de verschillende soorten zijn. Tot slot geeft Patrick tips over het op de juiste wijze afstellen van de caravanspiegels. Zijn caravanspiegels verplicht? De vraag die veel mensen hebben is of caravanspiegels altijd verplicht zijn. Het antwoord is nee. Het is afhankelijk van de auto - caravan combinatie. Het is namelijk volgens de wet verplicht om over een afstand van 20 meter achter de bestuurder een gezichtsveld te hebben van minstens vier meter breed gemeten vanaf de zijkant van de caravan. Als je een brede auto en een smalle caravan hebt dan zullen de spiegels qua breedte gelijk zijn of zelfs breder uit elkaar staan dan de breedte van de caravan. Hierdoor kun je prima langs de caravan kijken en is er geen dode hoek. In dit geval zijn caravanspiegels dus niet verplicht. Is de caravan breder dan de spiegels van de auto? Dan heb je onvermijdelijk een dode hoek en is het dus verplicht om met extra opzetspiegels te rijden.  Verschillende soorten caravanspiegels Caravanspiegels zijn er...
Welk rijbewijs heb ik nodig om met een caravan te mogen rijden?
Welk rijbewijs je nodig hebt om met een caravan te mogen rijden is voor veel mensen niet duidelijk. Daarom legt caravanmakelaar Patrick in deze video uit wanneer je kunt volstaan met alleen een B rijbewijs en wanneer je in het bezit moet zijn van een BE rijbewijs.  Heb ik voor het rijden met de caravan altijd een BE Rijbewijs nodig? Deze vraag wordt ons vaak gesteld en het antwoord op deze vraag is NEE. Het BE rijbewijs is  lang niet altijd noodzakelijk en je zal verbaast zijn over wat voor caravans je al mag trekken met alleen een B rijbewijs. Maar hoe zit het dan precies met die regels? Dat gaan we nu even nader uitleggen.  Om te bepalen of je de combinatie van een trekauto met een caravan mag besturen met alleen een B rijbewijs zijn verschillende factoren belangrijk:1. De maximaal toegestane massa van de auto (leeg gewicht + maximale belading)2. De maximaal toegestane massa van de caravan (leeg gewicht + maximale belading) Als deze twee factoren bij elkaar opgeteld NIET boven de 3500kg uitkomen, dan mag je de auto-caravan combinatie besturen met alleen een B rijbewijs. Hierbij is het dan uiteraard nog wel van belang dat de trekauto het maximale...
De stekker aan de caravan: Welke soorten zijn er en wat zijn de verschillen tussen deze stekkers?
De caravanstekker die wordt verbonden met de auto is er in diverse uitvoeringen. Zo heb je een 7 polige stekker en een 13 polige stekker. En die 13 polige stekker is er dan weer in verschillende uitvoeringen. Maar wat is nu het verschil tussen die stekkers? En welke stekker verbinding is in de praktijk eigenlijk de beste? Caravanmakelaar Patrick legt het in deze video allemaal aan je uit. Een 7 polige of een 13 polige caravanstekker? Caravanstekkers zijn er tegenwoordig in verschillende uitvoeringen. Ze zijn grofweg te verdelen in twee soorten: de 7 polige stekker en de 13 polige stekker. Allereerst de 7 polige stekker. Dit is de stekker die van oudsher voor aanhangers en caravans werd gebruikt. Deze stekker bevat 7 pennen die in de 7 polige contactdoos op de auto passen. De 7 polige stekker is uitsluitend bedoeld voor de verkeersverlichting en is niet ontworpen om ook 12 volt functionaliteiten in de caravan van stroom te voorzien. De 7 pinnen hebben ieder een eigen functie: 1. Knipperlicht links (Gele draad)2. Mistachterlicht (Blauwe draad)3. Massa (Witte draad)4. Knipperlicht rechts (Groene draad)5. Verkeersverlichting rechts (Bruine draad)6. Remlichten (Rode draad)7. Verkeersverlichting links (Zwarte draad) Naarmate de caravans moderner werden en er steeds...
Een airco in de caravan: Welke soorten zijn er en wat zijn de voor- en nadelen hiervan?
Een airco in de caravan kan verkoeling bieden op warme dagen. Caravan airco's zijn er in verschillende uitvoeringen en die kunnen we grofweg verdelen in twee soorten: de bankairco's en de dakairco's. Wat de voor- en nadelen van deze soorten zijn legt caravanmakelaar Patrick je in deze video uit. Een bankairco of een dakairco op de caravan Het onderscheid bij caravan airco's kunnen we maken op basis van de wijze waarop de airco wordt geplaatst. Er zijn airco modules die in zijn geheel op het dak worden geplaatst en dit noemen we dan ook dak airco's. Een andere mogelijkheid is een inbouwmodule welke wordt geplaatst op de bodem van de caravan onder een bank of het bed. Deze uitvoering wordt dan ook de bank airco genoemd. Beide uitvoeringen zullen zorgen voor een lekker koel klimaat in de caravan, maar ze hebben ieder wel hun voor- en nadelen. Wat de voor- en nadelen van de bankairco en de dakairco zijn dat zullen we hieronder nader toelichten. Voor- en nadelen van de dak airco op de caravan De dakairco die wordt, zoals de naam al aangeeft, op het dak van de caravan geplaatst. Vaak wordt deze op de plaats van een bestaand dakluik aangebracht, maar het kan ook...
De algemene controle voor vertrek: Waar moet ik op letten voordat ik met de caravan ga rijden?
Voordat je met de caravan vertrekt is het zaak om eerst een aantal dingen te controleren. Zo weet je zeker dat je niets bent vergeten en kan er niets mis gaan. Welke dingen je moet controleren en waar je op moet letten dat legt caravanmakelaar Patrick je in deze video uit! Algemene controle voor vertrek  Nadat we de caravan hebben aangekoppeld zijn er verschillende dingen die moeten worden gecontroleerd voordat we daadwerkelijk kunnen vertrekken. Als eerste checken we nogmaals onze aankoppelprocedure: zit de koppeling goed op de trekhaak, zijn de stekker en de breekkabel goed bevestigd, is het neuswiel omhoog gehaald en is de handrem eraf?  Vervolgens controleren we of we de gasfles hebben dichtgedraaid. Deze mag namelijk nooit open staan tijdens het rijden. We controleren ook of de disselbakklep vergrendeld is en indien mogelijk ook op slot. Is er een fietsendrager aanwezig? Controleer of de (kaltelbare-) fietsendrager goed is vergrendeld en indien er fietsen aanwezig zijn check dan ook of deze goed vast staan.  We lopen een rondje om de caravan en voelen en kijken of alle ramen goed dicht en vergrendeld zijn en daarbij controleren we ook de serviceluiken en eventuele deksels van stroom- en wateraansluitingen.  Buiten alles gecontroleerd en...
Verlichting controle voor vertrek: Waar let je op en welke verlichting moet er verplicht werken?
Controle van de verlichting van de caravan voordat je gaat rijden is van essentieel belang. In deze instructievideo legt caravanmakelaar Patrick je exact uit waar je op moet letten, waarom de controle zo belangrijk is en welke verlichting er (verplicht) op een caravan aanwezig moet zijn. Waarom is de verlichting controle zo belangrijk? De aanwezige verlichting op de caravan heeft verschillende functies. Allereerst zorgt de verlichting natuurlijk voor een betere zichtbaarheid. Niet alleen in het donker, maar ook overdag zorgt de dagrijverlichting voor een betere zichtbaarheid in het verkeer. De tweede belangrijke functie van de aanwezige verlichting is de mogelijkheid om te communiceren met mede weggebruikers. Zo kun je met behulp van de richtingaanwijzers aangeven welke kant je opgaat en door middel van de remlichten zien andere weggebruikers direct wanneer je met de auto caravan combinatie afremt. Deze beide functies dragen natuurlijk bij aan de verkeersveiligheid en daarom is controle van de verlichting belangrijk. Tot slot kun je bij niet werkende verkeersverlichting staande worden gehouden en beboet worden door de politie. Zonde van het geld en eenvoudig te voorkomen door een goede controle van de verlichting voor vertrek! Welke verlichting moet er aanwezig zijn? Bij de verlichtingcontrole controleren we allereerst de...
Caravanbanden: Waar moet je op letten en wat kan je zelf controleren?
Goede caravanbanden zijn van essentieel belang om veilig met de caravan te kunnen rijden. Maar waar moet je dan vooral op letten? In deze video legt caravanmakelaar Patrick uit wat het belang is van goede caravanbanden en waarom de leeftijdsnorm voor caravanbanden is vastgesteld op zes jaar. Hij vertelt ook wat belangrijke controlepunten zijn en wat er wordt bedoeld met de snelheidscodering en de loadindex van een caravanband. De leeftijdsnorm voor caravanbanden is zes jaar Bij auto's worden de banden vaak vervangen in verband met een versleten profiel. De profieldiepte is dan niet meer voldoende en hierdoor is vervanging noodzakelijk. Aangezien er met caravans over het algemeen veel minder kilometers worden gereden dan met auto's, is bij caravans de slijtage van het profiel zelden een probleem. Caravanbanden worden vaak vervangen in verband met hun leeftijd. Voor caravanbanden geldt namelijk een leeftijdsnorm van 6 jaar. Is de caravanband 6 jaar of ouder, dan zal een vervangingsadvies volgen.  Waarom caravanbanden na zes jaar vervangen? De reden dat deze leeftijdsnorm in het leven is geroepen is het feit dat de kans op een klapband bij caravanbanden ouder dan 6 jaar significant toeneemt. Dit heeft twee oorzaken. Ten eerste is het rubber van de banden soepel...
De caravan waterpas stellen: Waarom en hoe doe je dat? En wat is het nut van de uitdraaisteunen?
Het waterpas stellen van de caravan is één van de dingen die je als eerste doet wanneer je op de camping bent gearriveerd. Maar waarom is dit eigenlijk zo belangrijk? En hoe pak je dat waterpas zetten van de caravan het beste aan? Doen we dat met de uitdraaisteunen? Caravanmakelaar Patrick legt je in deze video uit hoe je de caravan in slechts 2 stappen waterpas kunt stellen. Waarom de caravan waterpas stellen? Het is om meerdere redenen belangrijk om de caravan waterpas te stellen. Allereerst natuurlijk het leef comfort; een caravan die scheef staat geeft allerlei ongemakken. Het lopen door een scheef staande caravan voelt onnatuurlijk. Daarbij kan het ook lastig zijn met spullen die niet blijven liggen op een caravantafel die scheef staat.In de meeste caravans zijn absorptiekoelkasten aanwezig en deze koelkasten werken het beste wanneer ze volledig waterpas staan. Een caravan die niet goed waterpas staat kan er dus voor zorgen dat de koelkast zijn koelende werking verliest en niet optimaal koelt. Met name bij de wat oudere uitvoeringen kan deze invloed vrij groot zijn.Tot slot is eigenlijk de belangrijkste reden om de caravan goed waterpas te zetten het feit dat het voor lichamelijke ongemakken kan zorgen wanneer...
De belading van de caravan: Waar moet ik op letten?
Het op de juiste manier beladen van de caravan is belangrijk. Door spullen op de juiste manier in de caravan te plaatsen kun je een optimale gewichtsverdeling bereiken en dit heeft een positieve invloed op de rijeigenschappen en daarmee ook op de veiligheid. Waar je bij het beladen van de caravan allemaal op moet letten legt caravanmakelaar Patrick je in deze video uit! Zorg voor de juiste kogeldruk Bij het beladen van de caravan is de kogeldruk een gegeven wat je eigenlijk continu in de gaten houdt. Wat de kogeldruk precies is en hoe je deze kunt meten/wegen leggen we in een aparte video aan je uit dus als je hier meer over wilt weten zoek die video er dan even bij. Om tot de meest optimale kogeldruk te komen moet je 'spelen met gewicht' door spullen in de caravan te verplaatsen. Bij het opbergen van de spullen zijn er eigenlijk een paar basisregels.  Zware spullen laag en dichtbij de as De eerste basisregel die je in gedachten moet houden is dat we bij het beladen de zware spullen zo laag mogelijk willen plaatsen en zo dicht mogelijk bij de as. Hoe lager het zwaartepunt van de caravan, des te minder de caravan...

Meer video’s en tips

Instructievideo's

Instructievideo's

Uitleg over alle accessoires!

Instructie video's over de werking van de boiler, de kachel, verschillende caravanmovers, etc.

Bekijk
Het Caravan ABC

Het Caravan A-B-C

Accessoires op alfabetische volgorde

Van airco tot zonnepaneel, in ons Caravan A-B-C staat een geschreven uitleg over iedere accessoire.

Lees meer
Koop & Verkoop tips

Koop & Verkoop tips

Tips voor succesvol en veilig handelen!

Video's over succesvol kopen en verkopen van je caravan, het kentekenbewijs, veilige betaling en meer!

Bekijk

Weektoppers