De stekker aan de caravan: Welke soorten zijn er en wat zijn de verschillen tussen deze stekkers?
De caravanstekker die wordt verbonden met de auto is er in diverse uitvoeringen. Zo heb je een 7 polige stekker en een 13 polige stekker. En die 13 polige stekker is er dan weer in verschillende uitvoeringen. Maar wat is nu het verschil tussen die stekkers? En welke stekker verbinding is in de praktijk eigenlijk de beste? Caravanmakelaar Patrick legt het in deze video allemaal aan je uit.
Een 7 polige of een 13 polige caravanstekker?
Caravanstekkers zijn er tegenwoordig in verschillende uitvoeringen. Ze zijn grofweg te verdelen in twee soorten: de 7 polige stekker en de 13 polige stekker. Allereerst de 7 polige stekker. Dit is de stekker die van oudsher voor aanhangers en caravans werd gebruikt. Deze stekker bevat 7 pennen die in de 7 polige contactdoos op de auto passen. De 7 polige stekker is uitsluitend bedoeld voor de verkeersverlichting en is niet ontworpen om ook 12 volt functionaliteiten in de caravan van stroom te voorzien. De 7 pinnen hebben ieder een eigen functie:
1. Knipperlicht links (Gele draad)
2. Mistachterlicht (Blauwe draad)
3. Massa (Witte draad)
4. Knipperlicht rechts (Groene draad)
5. Verkeersverlichting rechts (Bruine draad)
6. Remlichten (Rode draad)
7. Verkeersverlichting links (Zwarte draad)
Naarmate de caravans moderner werden en er steeds meer functionaliteiten op 12 volt aanwezig waren groeide de behoefte om die ook via de autostekker van stroom te kunnen voorzien.
De 13 polige Multicon West stekker
De opvolger van de 7 polige stekker is de 13 polige Multicon West stekker. Deze stekker heeft als basis de 7 polige stekker, maar is uitgebreid met 6 extra pinnetjes rondom de ouderwetse 7 pins. Dankzij die 6 extra pinnetjes in de stekker is het mogelijk om andere functies aan te sturen. Pin 1 t/m 7 blijven gelijk, maar de overige pins kunnen worden gebruikt voor:
8. Achteruitrijverlichting (Grijze draad)
9. Constante stroom (verlichting binnen/waterpomp) (Bruin/blauwe draad)
10. Geschakelde stroom (Koelkast / Opladen caravanaccu) (bruin/rode draad)
11. Vrij (eventueel extra massa) (Wit/rode draad)
12. Vrij
13. Massa contacten 9 t/m 12 (Zwart/witte draad)
Het grote voordeel van deze stekker is dat hij zonder verloopstukje ook nog gewoon in de 'ouderwetse' 7 polige contactdoos past. Dan werkt in ieder geval de verkeersverlichting. Het nadeel is dat de verbindingen verschillend zijn en niet optimaal. Ook is dit type stekker niet vergrendeld als hij in de contactdoos van de auto zit, waardoor hij er tijdens het rijden uit zou kunnen vallen.
De 13 polige Jaeger stekker
Dit probleem van uitvallen tijdens het rijden hebben we niet bij de 13 polige Jaeger stekker. Deze stekker verbind je namelijk via een bajonetsluiting in de contactdoos van de auto. Je moet de stekker en kwart slag draaien om hem goed te bevestigen en daarmee is de stekker dan vergrendeld en beveiligd tegen uitvallen tijdens het rijden.
Dit type stekker ziet er in zijn geheel ook anders uit, want in tegenstelling tot de verschillende pins die we in de 13 polige Multicon West stekker zien, heeft de 13 polige Jaeger stekker 13 gelijke pins. Deze pins zijn allemaal massief en daardoor is de stroomgeleiding van de 13 polige Jaegerstekker beter dan die van de 13 polige Multicon West stekker. De 13 polige Jaegerstekker is hierdoor ook minder storingsgevoelig en om deze redenen wat ons betreft dan ook de betere stekkerverbinding.
Verloop adapters voor verschillende stekkers
Het enige nadeel van de 13 polige Jaeger stekker is dat hij niet meer 1 op 1 in de 7 polige contactdoos van de auto past. Hiervoor heb je dan een verloopstekker of verloop adapter nodig. Dit geldt ook wanneer je aan de caravan een 13 polige Jaeger stekker hebt en een 13 polige Multicon West aansluiting op de auto, of andersom. Dit zorgt in de praktijk nogal eens voor verwarring, maar gelukkig zijn alle mogelijke verloopstekkers op de markt verkrijgbaar. Er is dus altijd wel een passende oplossing.
Advies: Verloopstekker alleen als noodoplossing
Verloopstekkers zijn praktisch, maar wij zouden deze wel zoveel mogelijk als noodoplossing gebruiken. Als je bijvoorbeeld net een andere auto of caravan hebt gekocht en ze hebben toevallig allebei een andere aansluiting, dan is zo'n adapter een ideale oplossing. Maar als je voorlopig van plan bent met die combinatie te gaan rijden, dan zouden we eigenlijk altijd willen adviseren om de stekker aan de caravan of de contactdoos op de auto aan te laten passen. Bij gebruik van een verloopstekker ontstaat er namelijk een extra contactoverbrenging. Je gaat van contact, op contact op contact en dit betekent extra weerstand, spanningsverlies en grotere kans op storingen. Daarom adviseren wij de caravanstekker zoveel mogelijk rechtstreeks in de contactdoos van de auto aan te brengen. Na het lezen van bovenstaande tekst is ons laatste advies voor de hand liggend: Als je één van de twee laat aanpassen kies dan voor de Jaeger verbinding. Zo heb je het minste kans op storing.
Meer video’s en tips

Instructievideo's
Uitleg over alle accessoires!
Instructie video's over de werking van de boiler, de kachel, verschillende caravanmovers, etc.
Bekijk
Het Caravan A-B-C
Accessoires op alfabetische volgorde
Van airco tot zonnepaneel, in ons Caravan A-B-C staat een geschreven uitleg over iedere accessoire.
Lees meer
Koop & Verkoop tips
Tips voor succesvol en veilig handelen!
Video's over succesvol kopen en verkopen van je caravan, het kentekenbewijs, veilige betaling en meer!
BekijkWeektoppers







