Het aankoppelen van de caravan, waar moet ik op letten?
Het aankoppelen van de caravan is een belangrijke procedure. Hierbij mag je namelijk niets vergeten en alles moet goed gebeuren om veilig met de caravan op reis te gaan. Welke manieren er zijn om de caravan aan te koppelen en waar je op moet letten legt caravanmakelaar Patrick je in deze video uit.
3 manieren om de caravan aan te koppelen
Er zijn drie manieren om de caravan aan de auto aan te koppelen. Welke manier het meest praktisch is hangt af van de situatie en van de eventuele aanwezigheid van een caravanmover. Wij zullen de drie manieren hieronder een voor een behandelen.
1. De caravan met de hand naar de auto trekken
De eerste manier is de caravan met de hand naar de auto toe trekken. Dit is op een verharde ondergrond wel goed te doen, maar als de caravan op het gras of een zandondergrond staat wordt dit al een stuk lastiger. Let erop dat je bij het handmatig manoeuvreren de hiervoor bedoelde handgrepen / rangeerbeugels van de caravan gebruikt en dat je niet met veel kracht aan bijvoorbeeld een aanwezige fietsendrager trekt. Deze is hier namelijk niet voor gemaakt en kan beschadigen.
Mocht de caravan op een schuin aflopende ondergrond staan en de caravan begint te rollen, gebruik dan altijd de handrem om de caravan af te remmen. Een automatische reactie zou kunnen zijn dat je de caravan met de hand wilt tegenhouden en met kracht tegen het kunststof bodywork van de voorkant of de disselbakklep aandrukt. Deze is hier niet voor gemaakt en dit kan beschadiging veroorzaken.
Het verplaatsen van de caravan met de hand kan dus op een verharde ondergrond, maar als je op de camping staat wordt dit vaak al lastiger. Je hebt dan meestal hulp van anderen nodig óf je gebruikt optie 2.
2. Met de auto achteruit naar de caravan rijden
Optie 2 is een stuk minder fysiek inspannend. Daar waar je bij optie 1 vaak met al je gewicht aan de caravan moet hangen of duwen, kost het achteruitrijden met de auto aanzienlijk minder kracht. Deze optie verdient dan ook de voorkeur, maar de situatie moet het natuurlijk wel toelaten. Zo moet er voldoende ruimte zijn om de auto voor de caravan te plaatsen en als je geen achteruitrijcamera hebt dan kan het handig zijn om er iemand bij te hebben die aanwijzingen geeft. Sta je er alleen voor en heb je geen achteruitrijcamera? Rij dan voorzichtig achteruit en stap liever een paar keer extra uit om te zien hoeveel verder je nog kan. Dit is wat extra werk, maar het voorkomt schade aan de autobumper bij te ver doorrijden.
3. Met de mover de caravan achter de auto manoeuvreren
Wanneer de caravan is voorzien van een caravanmover dan is de makkelijkste manier om de caravan achter de auto te plaatsen natuurlijk met behulp van de mover. Ook op een zachte ondergrond zoals gras of zand zal de caravanmover de caravan moeiteloos op de gewenste plek achter de auto manoeuvreren. Hierbij is het wel belangrijk dat je na het aankoppelen van de caravan aan de auto niet vergeet om de aandrijfrollen van de mover weer van de banden af te halen. Als je dit wel vergeet en wilt wegrijden met de mover nog op de wielen gedrukt kan dit schade veroorzaken. Voor meer tips en informatie over het gebruik van caravanmovers kan je ook terecht in onze sectie met INSTRUCTIEVIDEO's.
De aankoppelprocedure
Staat de caravan eenmaal achter de auto dan kunnen we de koppeling over de trekhaak laten zaken. De koppelingshendel zal dicht klikken en daarmee zit de caravan vergrendeld. Het is altijd goed om te controleren of de caravan echt goed vast zit door het neuswiel nog eens omhoog te draaien. Komt de auto mee omhoog? Dan zit de koppeling goed vast op de trekhaak. Deze controle is overigens een verplicht onderdeel bij het afrijden voor je BE rijbewijs. Vergeet je dit, dan hoef je niet eens te gaan rijden. Heel belangrijk dus!
Vervolgens kan het neuswiel omhoog worden gehaald. Hierbij letten we erop dat we het neuswiel in de 'inkeping' draaien om te voorkomen dat deze gaat draaien tijdens het rijden. Ook zorgen we dat het neuswiel hoog genoeg is opgetrokken zodat hij bij drempels en hobbels de grond niet zal raken.
Daarna kan de stekker in de contactdoos van de auto worden aangebracht en tot slot kan de breekkabel worden bevestigd. Hoe je de breekkabel op de juiste wijze bevestigd leggen we in een aparte video aan je uit.
Controle voor het rijden
Als de caravan eenmaal is aangekoppeld moeten er nog verschillende zaken worden gecontroleerd alvorens we daadwerkelijk kunnen vertrekken. Denk hierbij aan de controle van de verlichting en de algemene controle voor vertrek.
Afkoppelen van de caravan
Bij het afkoppelen of ontkoppelen van de caravan laten we als eerste het neuswiel weer zakken. Vervolgens halen we de stekker uit de contactdoos, maar we laten de breekkabel nog even zitten. Stel dat we vergeten de caravan op de handrem te zetten en hij rolt naar achteren zal de breekkabel ervoor zorgen dat de handrem alsnog wordt geactiveerd. Wij trekken de caravan uiteraard wel zelf op de handrem en bedienen de koppeling hendel terwijl we het neuswiel naar beneden draaien. De koppeling komt omhoog en tot slot kunnen we dan ook de breekkabel losmaken. Zo hebben we de caravan weer veilig buiten het verkeer tot stilstand gebracht.
Meer video’s en tips

Instructievideo's
Uitleg over alle accessoires!
Instructie video's over de werking van de boiler, de kachel, verschillende caravanmovers, etc.
Bekijk
Het Caravan A-B-C
Accessoires op alfabetische volgorde
Van airco tot zonnepaneel, in ons Caravan A-B-C staat een geschreven uitleg over iedere accessoire.
Lees meer
Koop & Verkoop tips
Tips voor succesvol en veilig handelen!
Video's over succesvol kopen en verkopen van je caravan, het kentekenbewijs, veilige betaling en meer!
BekijkWeektoppers







