Caravanbanden: Waar moet je op letten en wat kan je zelf controleren?
Goede caravanbanden zijn van essentieel belang om veilig met de caravan te kunnen rijden. Maar waar moet je dan vooral op letten? In deze video legt caravanmakelaar Patrick uit wat het belang is van goede caravanbanden en waarom de leeftijdsnorm voor caravanbanden is vastgesteld op zes jaar. Hij vertelt ook wat belangrijke controlepunten zijn en wat er wordt bedoeld met de snelheidscodering en de loadindex van een caravanband.
De leeftijdsnorm voor caravanbanden is zes jaar
Bij auto's worden de banden vaak vervangen in verband met een versleten profiel. De profieldiepte is dan niet meer voldoende en hierdoor is vervanging noodzakelijk. Aangezien er met caravans over het algemeen veel minder kilometers worden gereden dan met auto's, is bij caravans de slijtage van het profiel zelden een probleem. Caravanbanden worden vaak vervangen in verband met hun leeftijd. Voor caravanbanden geldt namelijk een leeftijdsnorm van 6 jaar. Is de caravanband 6 jaar of ouder, dan zal een vervangingsadvies volgen.
Waarom caravanbanden na zes jaar vervangen?
De reden dat deze leeftijdsnorm in het leven is geroepen is het feit dat de kans op een klapband bij caravanbanden ouder dan 6 jaar significant toeneemt. Dit heeft twee oorzaken. Ten eerste is het rubber van de banden soepel door de zogenaamde weekmakers die in het rubber aanwezig zijn. Die weekmakers, die vervliegen na verloop van tijd waardoor de caravanbanden langzamerhand uitdrogen en daardoor kunnen droogte scheuren ontstaan. Deze kunnen in de wang van de band, maar ook in de profielgroeven in het loopvlak van de band aanwezig zijn. Hoe meer de band uitdroogt, des te groter de kans op scheuren en dus uiteindelijk ook op een klapband.
De tweede reden waardoor de kans op een klapband toeneemt naarmate de band ouder wordt heeft te maken met het feit dat caravans vaak langere tijd op één plek stilstaan. Daar waar een auto vrijwel dagelijks rijdt, staat een caravan soms wel maanden op dezelfde plek stil en hierdoor kan het karkas van de band gaan vervormen. Het karkas is het staalweefsel in de band wat zorgt voor de stevigheid en als dit vervormt krijgt een band onbalans en ontstaat er een soort 'platte kant'. Dit, in combinatie met de uitdroging van het rubber zorgt voor een verhoogde kans op een klapband.
Wat is de DOT code op een caravanband?
De leeftijd van de caravanband kan gemakkelijk worden bepaald aan de hand van de DOT code die op iedere caravanband staat vermeld. Die DOT code bestaat uit drie of vier cijfers. In het geval dat de DOT code uit 3 cijfers bestaat is de band zeker te oud, want dan is hij van vóór het jaar 2000. Deze komen we bij caravans (gelukkig) haast nooit meer tegen. Bij de DOT code met vier cijfers staan de eerste twee cijfers voor de productie week en de laatste twee cijfers voor het productiejaar. Zien we op de band DOT 0518 dan zijn deze banden gefabriceerd in week 05 van het jaar 2018. Deze banden zullen volgens de leeftijdsnorm dan in 2024 aan vervanging toe zijn.
Niet verzekerd met oude caravanbanden
Daar waar de leeftijdsnormering van zes jaar uitsluitend lijdt tot een vervangings ADVIES en niet tot een vervangingsverpliching, kan het vervelende gevolgen hebben als je dit advies niet ter harte neemt. Als de caravanbanden ouder zijn dan zes jaar en er verder nog goed uitzien mag de caravan bij een caravankeuring niet worden afgekeurd. Het advies zal alleen op het keuringsrapport worden weergegeven. Indien er vervolgens toch schade aan de caravan ontstaat door bijvoorbeeld een klapband tijdens het rijden dan zal dit voor de verzekeringsmaatschappij vaak een reden zijn om niet uit te keren. In de algemene voorwaarden van de meeste verzekeringsmaatschappijen staat namelijk de clausule dat banden ouder dan zes jaar vallen onder 'achterstallig onderhoud' en bij achterstallig onderhoud wordt een eventuele schade niet door de verzekering gedekt!
De bandenspanning van de caravan
Bij een caravan is het misschien nog wel belangrijker dan bij een auto om ervoor te zorgen dat de banden op de juiste bandenspanning zijn. Bij een auto wordt het gewicht namelijk verdeeld over vier banden, maar bij een caravan zijn er slechts twee banden die het gewicht dragen en contact met de weg hebben. Een juiste bandenspanning is belangrijk voor een goed en rustig rijgedrag. Daarbij heeft de band ook het optimale draagvermogen bij de bandenspanning die op de band staat vermeld. Is de bandenspanning te hoog dan zal het loopvlak van de band in het midden harder slijten dan aan de buitenkant. Bij een te lage bandenspanning zie je dat de buitenkanten van het loopvlak juist harder slijten en dit kan zorgen voor extra warmteontwikkeling en een instabiele caravan. De bandenspanning waarbij de band zijn maximale draagvermogen heeft staat vaak in PSI op de band. Daarom hieronder een tabel om PSI om te rekenen naar BAR.

De loadindex van de caravanband is ook belangrijk
Een ander belangrijk aspect bij caravanbanden is de loadindex. Deze geeft aan wat het draagvermogen van de band is. Bij caravanbanden wordt het gewicht van de caravan meestal over twee banden verdeeld, tenzij je een tandemasser caravan hebt. Uitgaande van een caravan met een enkele as moet je het maximale gewicht van de caravan (dus caravan + laadvermogen) en dan het liefst nog een beetje extra marge nemen en dit delen door 2. Bijvoorbeeld, de maximum toegestane massa van de caravan is 1300kg. + nog een veiligheidsmarge van 100kg. over belading is 1400kg. Dit delen we door twee en dan moeten we dus caravanbanden hebben die een loadindex van minimaal 700kg hebben. De loadindex staat gecodeerd op de band en in de tabel hieronder kunnen we aflezen dat de minimale loadindex dan 96 moet zijn.

De snelheidscodering op de caravanband
Een andere code die we nog op de band tegenkomen is de snelheidscodering. Deze codering geeft aan tot welke snelheid de constructie van de caravanband veilig is. Bij caravans is deze snelheidscodering meestal niet zo'n heel groot issue omdat je met de caravan over het algemeen niet heel hard zal rijden. Toch is het wel noodzaak dat de snelheidscodering past bij de maximum snelheid die je met de caravan mag rijden. De snelheidscodering is een letter achter de bandenmaat en de loadindex. In de tabel hieronder zie je waarvoor welke letter staat.

Meer video’s en tips

Instructievideo's
Uitleg over alle accessoires!
Instructie video's over de werking van de boiler, de kachel, verschillende caravanmovers, etc.
Bekijk
Het Caravan A-B-C
Accessoires op alfabetische volgorde
Van airco tot zonnepaneel, in ons Caravan A-B-C staat een geschreven uitleg over iedere accessoire.
Lees meer
Koop & Verkoop tips
Tips voor succesvol en veilig handelen!
Video's over succesvol kopen en verkopen van je caravan, het kentekenbewijs, veilige betaling en meer!
BekijkWeektoppers







