Inloggen
Klantbeoordeling 9,0
Logo Karsten Caravanmakelaardij

Caravanbanden: Waar moet je op letten en wat kan je zelf controleren?

Goede caravanbanden zijn van essentieel belang om veilig met de caravan te kunnen rijden. Maar waar moet je dan vooral op letten? In deze video legt caravanmakelaar Patrick uit wat het belang is van goede caravanbanden en waarom de leeftijdsnorm voor caravanbanden is vastgesteld op zes jaar. Hij vertelt ook wat belangrijke controlepunten zijn en wat er wordt bedoeld met de snelheidscodering en de loadindex van een caravanband.

De leeftijdsnorm voor caravanbanden is zes jaar

Bij auto's worden de banden vaak vervangen in verband met een versleten profiel. De profieldiepte is dan niet meer voldoende en hierdoor is vervanging noodzakelijk. Aangezien er met caravans over het algemeen veel minder kilometers worden gereden dan met auto's, is bij caravans de slijtage van het profiel zelden een probleem. Caravanbanden worden vaak vervangen in verband met hun leeftijd. Voor caravanbanden geldt namelijk een leeftijdsnorm van 6 jaar. Is de caravanband 6 jaar of ouder, dan zal een vervangingsadvies volgen. 

Waarom caravanbanden na zes jaar vervangen?

De reden dat deze leeftijdsnorm in het leven is geroepen is het feit dat de kans op een klapband bij caravanbanden ouder dan 6 jaar significant toeneemt. Dit heeft twee oorzaken. Ten eerste is het rubber van de banden soepel door de zogenaamde weekmakers die in het rubber aanwezig zijn. Die weekmakers, die vervliegen na verloop van tijd waardoor de caravanbanden langzamerhand uitdrogen en daardoor kunnen droogte scheuren ontstaan. Deze kunnen in de wang van de band, maar ook in de profielgroeven in het loopvlak van de band aanwezig zijn. Hoe meer de band uitdroogt, des te groter de kans op scheuren en dus uiteindelijk ook op een klapband. 
De tweede reden waardoor de kans op een klapband toeneemt naarmate de band ouder wordt heeft te maken met het feit dat caravans vaak langere tijd op één plek stilstaan. Daar waar een auto vrijwel dagelijks rijdt, staat een caravan soms wel maanden op dezelfde plek stil en hierdoor kan het karkas van de band gaan vervormen. Het karkas is het staalweefsel in de band wat zorgt voor de stevigheid en als dit vervormt krijgt een band onbalans en ontstaat er een soort 'platte kant'. Dit, in combinatie met de uitdroging van het rubber zorgt voor een verhoogde kans op een klapband.

Wat is de DOT code op een caravanband?

De leeftijd van de caravanband kan gemakkelijk worden bepaald aan de hand van de DOT code die op iedere caravanband staat vermeld. Die DOT code bestaat uit drie of vier cijfers. In het geval dat de DOT code uit 3 cijfers bestaat is de band zeker te oud, want dan is hij van vóór het jaar 2000. Deze komen we bij caravans (gelukkig) haast nooit meer tegen. Bij de DOT code met vier cijfers staan de eerste twee cijfers voor de productie week en de laatste twee cijfers voor het productiejaar. Zien we op de band DOT 0518 dan zijn deze banden gefabriceerd in week 05 van het jaar 2018. Deze banden zullen volgens de leeftijdsnorm dan in 2024 aan vervanging toe zijn.

Niet verzekerd met oude caravanbanden

Daar waar de leeftijdsnormering van zes jaar uitsluitend lijdt tot een vervangings ADVIES en niet tot een vervangingsverpliching, kan het vervelende gevolgen hebben als je dit advies niet ter harte neemt. Als de caravanbanden ouder zijn dan zes jaar en er verder nog goed uitzien mag de caravan bij een caravankeuring niet worden afgekeurd. Het advies zal alleen op het keuringsrapport worden weergegeven. Indien er vervolgens toch schade aan de caravan ontstaat door bijvoorbeeld een klapband tijdens het rijden dan zal dit voor de verzekeringsmaatschappij vaak een reden zijn om niet uit te keren. In de algemene voorwaarden van de meeste verzekeringsmaatschappijen staat namelijk de clausule dat banden ouder dan zes jaar vallen onder 'achterstallig onderhoud' en bij achterstallig onderhoud wordt een eventuele schade niet door de verzekering gedekt! 

De bandenspanning van de caravan

Bij een caravan is het misschien nog wel belangrijker dan bij een auto om ervoor te zorgen dat de banden op de juiste bandenspanning zijn. Bij een auto wordt het gewicht namelijk verdeeld over vier banden, maar bij een caravan zijn er slechts twee banden die het gewicht dragen en contact met de weg hebben. Een juiste bandenspanning is belangrijk voor een goed en rustig rijgedrag. Daarbij heeft de band ook het optimale draagvermogen bij de bandenspanning die op de band staat vermeld. Is de bandenspanning te hoog dan zal het loopvlak van de band in het midden harder slijten dan aan de buitenkant. Bij een te lage bandenspanning zie je dat de buitenkanten van het loopvlak juist harder slijten en dit kan zorgen voor extra warmteontwikkeling en een instabiele caravan. De bandenspanning waarbij de band zijn maximale draagvermogen heeft staat vaak in PSI op de band. Daarom hieronder een tabel om PSI om te rekenen naar BAR.

De loadindex van de caravanband is ook belangrijk

Een ander belangrijk aspect bij caravanbanden is de loadindex. Deze geeft aan wat het draagvermogen van de band is. Bij caravanbanden wordt het gewicht van de caravan meestal over twee banden verdeeld, tenzij je een tandemasser caravan hebt. Uitgaande van een caravan met een enkele as moet je het maximale gewicht van de caravan (dus caravan + laadvermogen) en dan het liefst nog een beetje extra marge nemen en dit delen door 2. Bijvoorbeeld, de maximum toegestane massa van de caravan is 1300kg. + nog een veiligheidsmarge van 100kg. over belading is 1400kg. Dit delen we door twee en dan moeten we dus caravanbanden hebben die een loadindex van minimaal 700kg hebben. De loadindex staat gecodeerd op de band en in de tabel hieronder kunnen we aflezen dat de minimale loadindex dan 96 moet zijn.

De snelheidscodering op de caravanband

Een andere code die we nog op de band tegenkomen is de snelheidscodering. Deze codering geeft aan tot welke snelheid de constructie van de caravanband veilig is. Bij caravans is deze snelheidscodering meestal niet zo'n heel groot issue omdat je met de caravan over het algemeen niet heel hard zal rijden. Toch is het wel noodzaak dat de snelheidscodering past bij de maximum snelheid die je met de caravan mag rijden. De snelheidscodering is een letter achter de bandenmaat en de loadindex. In de tabel hieronder zie je waarvoor welke letter staat.

Het aankoppelen van de caravan, waar moet ik op letten?
Het aankoppelen van de caravan is een belangrijke procedure. Hierbij mag je namelijk niets vergeten en alles moet goed gebeuren om veilig met de caravan op reis te gaan. Welke manieren er zijn om de caravan aan te koppelen en waar je op moet letten legt caravanmakelaar Patrick je in deze video uit.  3 manieren om de caravan aan te koppelen Er zijn drie manieren om de caravan aan de auto aan te koppelen. Welke manier het meest praktisch is hangt af van de situatie en van de eventuele aanwezigheid van een caravanmover. Wij zullen de drie manieren hieronder een voor een behandelen. 1. De caravan met de hand naar de auto trekkenDe eerste manier is de caravan met de hand naar de auto toe trekken. Dit is op een verharde ondergrond wel goed te doen, maar als de caravan op het gras of een zandondergrond staat wordt dit al een stuk lastiger. Let erop dat je bij het handmatig manoeuvreren de hiervoor bedoelde handgrepen / rangeerbeugels van de caravan gebruikt en dat je niet met veel kracht aan bijvoorbeeld een aanwezige fietsendrager trekt. Deze is hier namelijk niet voor gemaakt en kan beschadigen.  Mocht de caravan op een schuin aflopende...
Hoe bevestig ik de breekkabel van de caravan op de juiste manier en wat is zijn functie?
De breekkabel van de caravan is een veelbesproken onderwerp en dan vooral de vraag: Hoe bevestig ik hem op de juiste manier? Daarnaast is ook het nut van de breekkabel niet voor iedereen duidelijk en daarom geeft caravanmakelaar Patrick in deze video een antwoord op die vragen. Wat is het nut van de breekkabel aan de caravan? De breekkabel is de verbinding tussen de auto en de caravan die ervoor moet zorgen dat de caravan zichzelf afremt op het moment dat de koppeling om wat voor reden dan ook los komt van de trekhaak. Zonder de breekkabel zou de caravan dan met dezelfde vaart stuurloos doorrijden met alle gevaren van dien. De breekkabel is met de ene kant aan de auto bevestigd en met de andere kant aan de onderkant van de handremhendel. Als de caravan los breekt van de auto dan zal de breekkabel de handrem van de caravan aantrekken en vervolgens breken. Hierdoor is de handrem van de caravan geactiveerd en zal deze veel sneller tot stilstand komen. De breekkabel is een onderdeel van de zogenaamde losbreekreminrichting.  Verschillende soorten breekkabels voor caravans Er zijn verschillende soorten breekkabels en dit maakt het dan gelijk ook wat lastiger. Hoe je de...
Caravanspiegels: Zijn ze verplicht, welke soorten zijn er en waar moet ik op letten?
In deze video legt caravanmakelaar Patrick uit wat het nut is van caravanspiegels en of deze nu verplicht zijn of niet. Tevens vertelt hij welke verschillende soorten er zijn en wat de voor- en nadelen van de verschillende soorten zijn. Tot slot geeft Patrick tips over het op de juiste wijze afstellen van de caravanspiegels. Zijn caravanspiegels verplicht? De vraag die veel mensen hebben is of caravanspiegels altijd verplicht zijn. Het antwoord is nee. Het is afhankelijk van de auto - caravan combinatie. Het is namelijk volgens de wet verplicht om over een afstand van 20 meter achter de bestuurder een gezichtsveld te hebben van minstens vier meter breed gemeten vanaf de zijkant van de caravan. Als je een brede auto en een smalle caravan hebt dan zullen de spiegels qua breedte gelijk zijn of zelfs breder uit elkaar staan dan de breedte van de caravan. Hierdoor kun je prima langs de caravan kijken en is er geen dode hoek. In dit geval zijn caravanspiegels dus niet verplicht. Is de caravan breder dan de spiegels van de auto? Dan heb je onvermijdelijk een dode hoek en is het dus verplicht om met extra opzetspiegels te rijden.  Verschillende soorten caravanspiegels Caravanspiegels zijn er...
Welk rijbewijs heb ik nodig om met een caravan te mogen rijden?
Welk rijbewijs je nodig hebt om met een caravan te mogen rijden is voor veel mensen niet duidelijk. Daarom legt caravanmakelaar Patrick in deze video uit wanneer je kunt volstaan met alleen een B rijbewijs en wanneer je in het bezit moet zijn van een BE rijbewijs.  Heb ik voor het rijden met de caravan altijd een BE Rijbewijs nodig? Deze vraag wordt ons vaak gesteld en het antwoord op deze vraag is NEE. Het BE rijbewijs is  lang niet altijd noodzakelijk en je zal verbaast zijn over wat voor caravans je al mag trekken met alleen een B rijbewijs. Maar hoe zit het dan precies met die regels? Dat gaan we nu even nader uitleggen.  Om te bepalen of je de combinatie van een trekauto met een caravan mag besturen met alleen een B rijbewijs zijn verschillende factoren belangrijk:1. De maximaal toegestane massa van de auto (leeg gewicht + maximale belading)2. De maximaal toegestane massa van de caravan (leeg gewicht + maximale belading) Als deze twee factoren bij elkaar opgeteld NIET boven de 3500kg uitkomen, dan mag je de auto-caravan combinatie besturen met alleen een B rijbewijs. Hierbij is het dan uiteraard nog wel van belang dat de trekauto het maximale...
De stekker aan de caravan: Welke soorten zijn er en wat zijn de verschillen tussen deze stekkers?
De caravanstekker die wordt verbonden met de auto is er in diverse uitvoeringen. Zo heb je een 7 polige stekker en een 13 polige stekker. En die 13 polige stekker is er dan weer in verschillende uitvoeringen. Maar wat is nu het verschil tussen die stekkers? En welke stekker verbinding is in de praktijk eigenlijk de beste? Caravanmakelaar Patrick legt het in deze video allemaal aan je uit. Een 7 polige of een 13 polige caravanstekker? Caravanstekkers zijn er tegenwoordig in verschillende uitvoeringen. Ze zijn grofweg te verdelen in twee soorten: de 7 polige stekker en de 13 polige stekker. Allereerst de 7 polige stekker. Dit is de stekker die van oudsher voor aanhangers en caravans werd gebruikt. Deze stekker bevat 7 pennen die in de 7 polige contactdoos op de auto passen. De 7 polige stekker is uitsluitend bedoeld voor de verkeersverlichting en is niet ontworpen om ook 12 volt functionaliteiten in de caravan van stroom te voorzien. De 7 pinnen hebben ieder een eigen functie: 1. Knipperlicht links (Gele draad)2. Mistachterlicht (Blauwe draad)3. Massa (Witte draad)4. Knipperlicht rechts (Groene draad)5. Verkeersverlichting rechts (Bruine draad)6. Remlichten (Rode draad)7. Verkeersverlichting links (Zwarte draad) Naarmate de caravans moderner werden en er steeds...
Wat is de kogeldruk van de caravan, waarom is deze belangrijk en hoe ga ik hiermee om?
De kogeldruk van de caravan; het is een term die je wellicht al eens voorbij hebt horen komen maar waarbij je misschien denkt: Wat bedoelt men hiermee? In deze video legt caravanmakelaar Patrick uit wat het begrip "kogeldruk" inhoudt en waarom de kogeldruk zo belangrijk is. Vervolgens legt hij uit hoe je eenvoudig de kogeldruk kunt bepalen en ook beïnvloeden zodat jij altijd met een optimale kogeldruk aan je reis kunt beginnen. Wat is de kogeldruk van de caravan? Allereerst is het goed om te weten wat nu eigenlijk de kogeldruk van de caravan is. De kogeldruk is de druk van de koppeling van de caravan op de trekhaak kogel van de auto. De kogeldruk wordt eigenlijk altijd uitgedrukt in kilo's.  Waarom is de kogeldruk belangrijk? De kogeldruk van een caravan is een belangrijk gegeven. Is de kogeldruk te hoog, dan zal de caravan de trekhaak van de auto met teveel gewicht naar beneden duwen, waardoor de voorkant van de auto als het ware wordt opgetild. Heeft een caravan te weinig kogeldruk, dan kan hij hobbels en oneffenheden juist de achterkant van de auto omhoog tillen. Beide situaties zorgen dus voor een instabiele auto-caravan combinatie die niet prettig is om mee te...
Een airco in de caravan: Welke soorten zijn er en wat zijn de voor- en nadelen hiervan?
Een airco in de caravan kan verkoeling bieden op warme dagen. Caravan airco's zijn er in verschillende uitvoeringen en die kunnen we grofweg verdelen in twee soorten: de bankairco's en de dakairco's. Wat de voor- en nadelen van deze soorten zijn legt caravanmakelaar Patrick je in deze video uit. Een bankairco of een dakairco op de caravan Het onderscheid bij caravan airco's kunnen we maken op basis van de wijze waarop de airco wordt geplaatst. Er zijn airco modules die in zijn geheel op het dak worden geplaatst en dit noemen we dan ook dak airco's. Een andere mogelijkheid is een inbouwmodule welke wordt geplaatst op de bodem van de caravan onder een bank of het bed. Deze uitvoering wordt dan ook de bank airco genoemd. Beide uitvoeringen zullen zorgen voor een lekker koel klimaat in de caravan, maar ze hebben ieder wel hun voor- en nadelen. Wat de voor- en nadelen van de bankairco en de dakairco zijn dat zullen we hieronder nader toelichten. Voor- en nadelen van de dak airco op de caravan De dakairco die wordt, zoals de naam al aangeeft, op het dak van de caravan geplaatst. Vaak wordt deze op de plaats van een bestaand dakluik aangebracht, maar het kan ook...
De algemene controle voor vertrek: Waar moet ik op letten voordat ik met de caravan ga rijden?
Voordat je met de caravan vertrekt is het zaak om eerst een aantal dingen te controleren. Zo weet je zeker dat je niets bent vergeten en kan er niets mis gaan. Welke dingen je moet controleren en waar je op moet letten dat legt caravanmakelaar Patrick je in deze video uit! Algemene controle voor vertrek  Nadat we de caravan hebben aangekoppeld zijn er verschillende dingen die moeten worden gecontroleerd voordat we daadwerkelijk kunnen vertrekken. Als eerste checken we nogmaals onze aankoppelprocedure: zit de koppeling goed op de trekhaak, zijn de stekker en de breekkabel goed bevestigd, is het neuswiel omhoog gehaald en is de handrem eraf?  Vervolgens controleren we of we de gasfles hebben dichtgedraaid. Deze mag namelijk nooit open staan tijdens het rijden. We controleren ook of de disselbakklep vergrendeld is en indien mogelijk ook op slot. Is er een fietsendrager aanwezig? Controleer of de (kaltelbare-) fietsendrager goed is vergrendeld en indien er fietsen aanwezig zijn check dan ook of deze goed vast staan.  We lopen een rondje om de caravan en voelen en kijken of alle ramen goed dicht en vergrendeld zijn en daarbij controleren we ook de serviceluiken en eventuele deksels van stroom- en wateraansluitingen.  Buiten alles gecontroleerd en...
Verlichting controle voor vertrek: Waar let je op en welke verlichting moet er verplicht werken?
Controle van de verlichting van de caravan voordat je gaat rijden is van essentieel belang. In deze instructievideo legt caravanmakelaar Patrick je exact uit waar je op moet letten, waarom de controle zo belangrijk is en welke verlichting er (verplicht) op een caravan aanwezig moet zijn. Waarom is de verlichting controle zo belangrijk? De aanwezige verlichting op de caravan heeft verschillende functies. Allereerst zorgt de verlichting natuurlijk voor een betere zichtbaarheid. Niet alleen in het donker, maar ook overdag zorgt de dagrijverlichting voor een betere zichtbaarheid in het verkeer. De tweede belangrijke functie van de aanwezige verlichting is de mogelijkheid om te communiceren met mede weggebruikers. Zo kun je met behulp van de richtingaanwijzers aangeven welke kant je opgaat en door middel van de remlichten zien andere weggebruikers direct wanneer je met de auto caravan combinatie afremt. Deze beide functies dragen natuurlijk bij aan de verkeersveiligheid en daarom is controle van de verlichting belangrijk. Tot slot kun je bij niet werkende verkeersverlichting staande worden gehouden en beboet worden door de politie. Zonde van het geld en eenvoudig te voorkomen door een goede controle van de verlichting voor vertrek! Welke verlichting moet er aanwezig zijn? Bij de verlichtingcontrole controleren we allereerst de...
De caravan waterpas stellen: Waarom en hoe doe je dat? En wat is het nut van de uitdraaisteunen?
Het waterpas stellen van de caravan is één van de dingen die je als eerste doet wanneer je op de camping bent gearriveerd. Maar waarom is dit eigenlijk zo belangrijk? En hoe pak je dat waterpas zetten van de caravan het beste aan? Doen we dat met de uitdraaisteunen? Caravanmakelaar Patrick legt je in deze video uit hoe je de caravan in slechts 2 stappen waterpas kunt stellen. Waarom de caravan waterpas stellen? Het is om meerdere redenen belangrijk om de caravan waterpas te stellen. Allereerst natuurlijk het leef comfort; een caravan die scheef staat geeft allerlei ongemakken. Het lopen door een scheef staande caravan voelt onnatuurlijk. Daarbij kan het ook lastig zijn met spullen die niet blijven liggen op een caravantafel die scheef staat.In de meeste caravans zijn absorptiekoelkasten aanwezig en deze koelkasten werken het beste wanneer ze volledig waterpas staan. Een caravan die niet goed waterpas staat kan er dus voor zorgen dat de koelkast zijn koelende werking verliest en niet optimaal koelt. Met name bij de wat oudere uitvoeringen kan deze invloed vrij groot zijn.Tot slot is eigenlijk de belangrijkste reden om de caravan goed waterpas te zetten het feit dat het voor lichamelijke ongemakken kan zorgen wanneer...
De belading van de caravan: Waar moet ik op letten?
Het op de juiste manier beladen van de caravan is belangrijk. Door spullen op de juiste manier in de caravan te plaatsen kun je een optimale gewichtsverdeling bereiken en dit heeft een positieve invloed op de rijeigenschappen en daarmee ook op de veiligheid. Waar je bij het beladen van de caravan allemaal op moet letten legt caravanmakelaar Patrick je in deze video uit! Zorg voor de juiste kogeldruk Bij het beladen van de caravan is de kogeldruk een gegeven wat je eigenlijk continu in de gaten houdt. Wat de kogeldruk precies is en hoe je deze kunt meten/wegen leggen we in een aparte video aan je uit dus als je hier meer over wilt weten zoek die video er dan even bij. Om tot de meest optimale kogeldruk te komen moet je 'spelen met gewicht' door spullen in de caravan te verplaatsen. Bij het opbergen van de spullen zijn er eigenlijk een paar basisregels.  Zware spullen laag en dichtbij de as De eerste basisregel die je in gedachten moet houden is dat we bij het beladen de zware spullen zo laag mogelijk willen plaatsen en zo dicht mogelijk bij de as. Hoe lager het zwaartepunt van de caravan, des te minder de caravan...

Meer video’s en tips

Instructievideo's

Instructievideo's

Uitleg over alle accessoires!

Instructie video's over de werking van de boiler, de kachel, verschillende caravanmovers, etc.

Bekijk
Het Caravan ABC

Het Caravan A-B-C

Accessoires op alfabetische volgorde

Van airco tot zonnepaneel, in ons Caravan A-B-C staat een geschreven uitleg over iedere accessoire.

Lees meer
Koop & Verkoop tips

Koop & Verkoop tips

Tips voor succesvol en veilig handelen!

Video's over succesvol kopen en verkopen van je caravan, het kentekenbewijs, veilige betaling en meer!

Bekijk

Weektoppers