De Winterhoff Stabilisator koppeling: Wat is het, hoe werkt hij en hoe moet ik hem gebruiken?
De Winterhoff stabilisator koppeling op de caravan zorgt voor een comfortabel rijgedrag. Hoe de stabilisator koppeling werkt en hoe je deze op de juiste manier kunt gebruiken dat legt caravanmakelaar Patrick je in deze video uit.
De WS 3000 stabilisatorkoppeling is er in twee uitvoeringen
De Winterhoff stabilisatorkoppeling een koppeling met een stabiliserende werking. We zien de Winterhoff koppeling vaak terug bij caravans met een BPW chassis. De Winterhoff WS 3000 heeft door de jaren heen wel enkele metamorfoses ondergaan qua vormgeving, maar eigenlijk is het grootste onderscheid te maken in twee verschillende uitvoeringen. Dit is de uitvoering die is geproduceerd vóór juli 2002 en de variant die is geproduceerd ná juli 2002.
De Winterhoff WS 3000 koppeling van vóór juli 2002
We Winterhoff WS 3000 van vóór juli 2002 is voorzien van één blauwe hendel waarmee we de caravan kunnen aan- en afkoppelen. Tevens is er bij dit type koppeling aan de zijkant van het koppelingshuis een ontgrendelingsknop aanwezig. Om de caravan aan te kunnen koppelen dienen we de ontgrendelingsknop in te drukken en de koppeling hendel omhoog te zetten. In deze positie kan de koppeling over de trekhaak heen zakken en zal de koppeling automatisch dichtklikken en vergrendelen. In vergrendelde toestand is de caravan wel aangekoppeld, maar is de stabilisator nog niet direct actief. Om de stabilisator te activeren moet de blauwe hendel met kracht naar beneden worden gedrukt, zodat hij vlak op de koppeling komt te liggen.
Om de koppeling te ontgrendelen trekken we eerst de blauwe hendel omhoog om de stabilisator te deactiveren. Vervolgens moeten we de ontgrendelingsknop aan de zijkant van de caravan indrukken om de koppeling hendel helemaal omhoog te kunnen trekken. Hierdoor zal de koppeling geopend worden en kan de koppeling van de trekhaak verwijderd worden.
In dit type koppeling is één groot remblok aanwezig die zorgt voor de frictie op de trekhaak. Dit remblok is aan slijtage onderhevig en dient na verloop van tijd te worden vervangen. In de koppeling is een slijtage indicator aanwezig die aangeef hoe de status van het remblok in de koppeling is. Dit is een leuke toevoeging die we vooral als indicator moeten zien, want hij is niet altijd even accuraat. Daarom adviseren wij de stabilisatorkoppeling minimaal één keer per twee jaar te laten controleren door de caravanspecialist.
De Winterhoff WS 3000 koppeling van nA juli 2002
De Winterhoff WS 3000 stabilisatorkoppeling van na juli 2002 lijkt nog wel redelijk op zijn voorganger. Het grote verschil is dat de ontgrendelknop aan de zijkant van de koppeling ontbreekt. In deze versie zit de ontgrendelingsfunctie namelijk verwerkt in de koppeling hendel. In normale positie kunnen we de hendel tot ongeveer 45 graden omhoog zetten. Om de ontgrendeling te activeren moeten we het handvat wat omhoog trekken, waardoor de vergrendeling wordt vrijgegeven. Om de caravan te kunnen aankoppelen aan de auto moet de koppeling hendel helemaal omhoog staan. We kunnen de koppeling dan over de trekhaak laten zakken en vervolgens klikt de koppeling in zijn vergrendeling. De caravan is nu aangekoppeld en we zouden ermee kunnen rijden, maar de stabilisator is nog niet actief. Deze activeren we net als bij zijn voorganger door de hendel met kracht naar beneden te drukken waardoor hij vlak op de koppeling ligt.
Het afkoppelen van de caravan doen we door eerst de stabilisator te deactiveren. De koppeling hendel staat dan weer ongeveer in 45 graden schuinstand en is nog altijd vergrendeld. We kunnen het kunststof handvat nu omhoog trekken en daarmee de vergrendeling opheffen en de koppeling hendel tot bijna recht omhoog bewegen. Nu is de trekhaakkogel vrij om uit het koppelingshuis te worden verwijderd. De koppelingshendel zal in deze stand blijven staan, totdat een pal in het koppelingshuis weer wordt ingedrukt door een trekhaakkogel.
Indien we de koppeling willen beveiligen met een disselslot is het noodzakelijk om de koppeling in zijn vergrendeling te krijgen, alsof hij in aangekoppelde toestand verkeert. Dit is te doen met behulp van bijvoorbeeld de achterkant van een schroevendraaier of de steel van een hamer. De makkelijkste manier is echter door een kunststof ‘safety ball’ te gebruiken. Dit is een losse trekhaakkogel van kunststof, die in de koppeling kan worden aangebracht. Hierdoor klikt de koppeling dicht en vervolgens kan het disselslot worden geplaatst.
De nieuwe versie van de WS 3000 is voorzien van 2 remsegmenten
Naast de ontgrendelingsknop die bij de nieuwe variant niet aanwezig is, is er nog een ander groot verschil ten opzichte van de oude WS 3000 stabilisatorkoppeling. Bij de oude variant is er namelijk slechts 1 groot remblok in de koppeling aanwezig, maar bij de nieuwe uitvoering zijn er 2 remsegmenten in het koppelingshuis aanwezig. Deze zitten aan de voor- en achterzijde van de trekhaakkogel. Dit heeft als voordeel dat de stabilisator niet alleen de slingerbeweging zijdelings beperkt, maar ook de op- en neergaande beweging bij bijvoorbeeld hobbels in de weg wordt gedempt.
De WS 3000 stabilisatorkoppeling mag NOOIT worden gebruikt in bij een schroefkogel trekhaak
De Winterhoff WS 3000 koppeling kan in principe bij bijna alle soorten trekhaken probleemloos worden gebruikt. Zowel bij vaste trekhaken, als ook bij demontabele trekhaken, mits er voldoende ruimte aanwezig is tussen de bumper en de trekhaak. De enige situatie waarin de WS 3000 stabilisatorkoppeling NIET mag worden gebruikt is wanneer de auto is voorzien van een schroefkogel trekhaak. Dit is een trekhaak die door middel van schroefdraad en een grote moer is bevestigd aan de auto. Doordat de stabilisator de koppeling afklemt, zou dit er bij de draaiende beweging in bochten voor kunnen zorgen dat de trekhaakkogel los komt van de auto. Dit zorgt natuurlijk voor levensgevaarlijke situaties, dus daarom mag de stabilisator bij dit type trekhaak niet worden gebruikt.