Caravanmover: Hoe werkt de AL-KO Mammut & de AL-KO Ranger mover en waar moet je op letten bij gebruik?
Caravanmovers, ze zijn haast niet meer weg te denken uit caravanland. Ze brengen een enorm gemak met zich mee op het gebied van manoeuvreren met de caravan, mits je natuurlijk weet hoe de caravanmover werkt! Daarom legt caravanmakelaar Patrick in deze video aan je uit hoe de vol automatische ALKO Mammut caravanmover werkt en waar je op moet letten bij het gebruik. Ook de half automatische ALKO Ranger komt aan bod. Na het zien van deze video kan jij optimaal profiteren van de ALKO Caravanmover onder jouw caravan!
AL-KO Mammut volautomatische caravanmover
AL-KO is een bekende naam in de caravanwereld. Ze zijn marktleider op het gebied van chassisdelen voor caravans en campers en ze hebben sinds 2010 ook een volautomatische caravanmover op de markt gebracht. De naam van deze caravanmover is de AL-KO Mammut. De AL-KO Mammut volautomatische caravanmover is er in twee varianten: De AL-KO Mammut voor het M-Chassis en de AL-KO Mammut onderbouw uitvoering.
Het grote voordeel van de AL-KO Mammut M uitvoering is dat deze kan worden gemonteerd op caravans die zijn voorzien van een speciaal M-Chassis. Dit is een AL-KO chassis waar de montagegaten voor de mover al zijn voor gestanst. Hierdoor wordt de caravanmover direct op het chassis bevestigd en hoeft er geen extra montagestang meer onder het chassis te worden aangebracht. Hierdoor verlies je bij montage van de AL-KO Mammut M-uitvoering geen centimeter bodemvrijheid. Dit kan ideaal zijn bij bijvoorbeeld Eriba Feeling modellen met een laag chassis. We komen het AL-KO M-Chassis tegen bij caravans vanaf circa bouwjaar 2010.
Voor alle caravans die niet zijn voorzien van een AL-KO M-Chassis is er de onderbouwvariant. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een zelfde soort onderbouw als bij andere caravanmovers en loopt er een extra montagestang onder de chassisbalken door. Dit kost dus extra bodemvrijheid en brengt tevens wat extra kilo’s met zich mee.
De AL-KO Mammut versie 1, 2, 3 en 4
De eerste versie van de AL-KO Mammut is zoals gezegd in 2010 geïntroduceerd. Bij de introductie van de caravanmover kwamen er in het gebruik wat kinderziektes aan het licht en daarom is er al vrij snel een tweede versie geïntroduceerd. Hierbij was de afstandsbediening verbeterd en is er gebruik gemaakt van dikkere bekabeling. In 2013 is versie 3 geïntroduceerd en inmiddels hebben we sinds 2015 te maken met de vierde versie van de AL-KO Mammut. Bij deze laatste versie is de warmteafvoer verbeterd en kan in geval van een storing de bekabeling van de aandrijfunit worden losgekoppeld.
De halfautomatische AL-KO Ranger caravanmover
In eerste instantie leverde AL-KO alleen de volautomatische AL-KO Mammut caravanmover. Deze caravanmover van hoogwaardige kwaliteit zit prijstechnisch ook bovenin de markt. Omdat er veel concurrentie op de markt voor caravanmovers is, heeft AL-KO in 2016 besloten om ook een halfautomatische caravanmover op de markt te brengen. De AL-KO ranger is qua uitstraling dan ook een stuk minder gestroomlijnd dan zijn duurdere broertje en is vrij groot van formaat. Met 42 kg. is het ook niet de lichtste caravanmover op de markt. De aandrijfrollen van de AL-KO Ranger worden met behulp van een meegeleverde slinger tegen de wielen aangedraaid. Vervolgens kan de caravanmover worden gebruikt.
Een afstandsbediening met een joystick
Een ander groot verschil tussen de AL-KO Mammut en de AL-KO Ranger is de afstandsbediening. De volautomatische AL-KO Mammut is namelijk voorzien van een luxe afstandsbediening met een joystick. Met deze joystick kun je de caravanmover heel instinctief bedienen. Je kunt de caravan langzaam, maar ook sneller laten rijden en heel vloeiende stuurbewegingen maken. Dit zorgt voor een groot gebruiksgemak.
De afstandsbediening van de AL-KO Ranger is een stuk eenvoudiger en bevat uitsluitend drukknoppen. Dit maakt de Ranger in bediening en besturing ook een stuk minder vloeiend dan de volautomatische Mammut.
Hoe werkt de AL-KO Caravanmover?
Hoe de AL-KO Mammut en de AL-KO Ranger caravanmovers werken en waar je bij de bediening van de caravanmovers op moet letten legt caravanmakelaar Patrick je in de video uitgebreid uit. Voor de volledigheid hieronder ook nog even een stappenplan.
- De accu aansluiten (denk om juiste polariteit!)
Als dit nog niet was gedaan dan moet de accu worden aangesloten. Let er hierbij op dat de pluskabel op de pluspool en de minkabel op de minpool wordt aangesloten. De meeste caravanmovers zijn niet beveiligd tegen verkeerde polariteit. - De caravanmover op stand-by zetten (massaschakelaar aan)
Indien aanwezig moet de massaschakelaar, ook wel hoofdschakelaar, worden omgedraaid zodat de caravanmover op stand-by staat. Bij de volautomatische AL-KO Mammut activeren we het systeem door middel van de magneetschakelaar die meestal voor op de dissel aanwezig is, maar in sommige gevallen ook in de caravan wordt ingebouwd. - De aandrijfmotoren tegen de banden plaatsen
Nu moeten de aandrijfmotoren tegen de banden worden geplaatst. Dit gebeurt bij de halfautomatische AL-KO Ranger met behulp van de meegeleverde slinger. Bij de AL-KO Mammut drukken we onder op de afstandsbediening te twee knoppen in die ervoor zorgen dat de motoren naar de banden toe zullen bewegen. In het laatste geval moeten we in deze stap dus ook al de afstandsbediening inschakelen (bij de halfautomatische Ranger is dit stap 5). We moeten de knoppen enkele seconden ingedrukt houden. - De handrem van de caravan afhalen
Nu de aandrijfrollen van de caravanmover tegen de banden gedrukt staan, staat de caravan geremd. Dit betekent dat we nu de handrem van de caravan eraf kunnen halen zonder dat de caravan zal wegrollen. Vergeten we de handrem eraf te halen, dan zal de caravanmover de caravan niet kunnen verplaatsen en bestaat de kans dat er een zekering doorbrandt. Niet vergeten dus! - De afstandsbediening inschakelen
Bij de halfautomatische AL-KO Ranger schakelen we nu pas de afstandsbediening in. - Manoeuvreer de caravan naar de gewenste plek
Als de afstandsbediening verbinding heeft gevonden met de besturingskast van de caravanmover, die we ook wel de relaiskast noemen, kunnen we met de caravan gaan rijden. Het rijden, ofwel manoeuvreren gaat vrij langzaam waardoor je het niet snel verkeerd kunt doen. Je kunt de caravan dan ook (na enige oefening) tot op de centimeter nauwkeurig op de gewenste plek plaatsen. Bij de AL-KO Mammut gaat het manoeuvreren met een joystick en bij de AL-KO Ranger met drukknoppen op de afstandsbediening. - Trek de handrem van de caravan stevig aan
Staan we op de juiste plek? Dan is het zaak om eerst de handrem/parkeerrem van de caravan weer te activeren. Vooral als we op een schuin aflopende ondergrond staan of bijvoorbeeld op een levelblok, is het zaak de handrem stevig aan te trekken. Anders kan de caravan alsnog wat gaan rollen op het moment dat we de aandrijfrollen van de caravanbanden afhalen. - Haal de aandrijfmotoren van de banden
Nu de caravan goed geremd op zijn positie staat kunnen we de aandrijfrollen van de banden halen. Dit doen we weer met behulp van de daarvoor bestemde knoppen op de afstandsbediening óf in het geval van de halfautomatische uitvoering met behulp van de slinger.
Het is belangrijk om de motoren altijd weer van de banden af te halen, want als we ze gedurende de hele vakantie of stallingperiode op de banden laten zitten staat het systeem continu onder spanning. Dit vindt niet alleen de caravanmover niet heel fijn, maar het is ook niet goed voor de banden en de as rubbers van de caravan. - De afstandsbediening kan uit en de caravanmover van stand-by (hoofdschakelaar uit)
Nu alles is afgerond kan de afstandsbediening worden uitgeschakeld en ook kan de caravanmover van stand-by worden gehaald door de hoofschakelaar uit te draaien. - Indien de caravan langere tijd wordt weggezet, accu eerst helemaal vol laden en dan de accupolen loskoppelen.