Caravanmover: Hoe werkt de Truma Caravanmover? Uitleg over de half- en volautomatische Truma mover
In deze instructievideo legt caravanmakelaar Patrick stap voor stap uit hoe je de volautomatische en halfautomatische Truma caravanmover gebruikt. Hij legt uit hoe de caravanmover werkt en geeft praktische gebruikstips. Ook legt Patrick uit wat je kunt doen in geval van een storing. Kortom, na het zien van deze video kun jij optimaal profiteren van het gebruiksgemak van de Truma caravanmover!
De Truma caravanmover, een kwaliteitsproduct in het hogere segment
Truma is een naam die we in de caravanwereld vaak tegen komen. Zo is Truma onder andere bekend van allerlei gas gerelateerde producten zoals de Trumatic gaskachel en de Truma boilers en combiketels. Bij dit soort producten staat veiligheid en kwaliteit hoog in het vaandel en dat is dan ook precies wat we terugzien bij de caravanmovers van dit merk. De caravanmover is uitgevonden door het bedrijf Carver en dit bedrijf is al heel wat jaren geleden overgenomen door Truma. Vervolgens heeft Truma ook het engelse PowrWheel overgenomen, wat verantwoordelijk was voor de productie van het merk Powrmover. Je zou dus kunnen zeggen dat de oorsprong van de caravanmover in handen van Truma is en daarmee is Truma de partij met de meeste ervaring op het gebied van caravanmovers. Doordat ze zo’n ruime ervaring hebben op dit gebied zijn de caravanmovers van Truma over het algemeen goed doorontwikkeld en daarmee betrouwbaar in gebruik. Ze behoren niet tot de goedkoopste in de markt, maar zitten zeker met de volautomatische mover in het hogere marktsegment.
De halfautomatische Truma GO2 caravanmover
Omdat Truma niet de goedkoopste caravanmovers produceert en er in de loop der jaren wel steeds meer prijsvechters op de caravanmover markt actief waren heeft Truma besloten een instapmodel op de markt te brengen onder de naam GO2. Het is een uitgeklede Truma caravanmover, zowel letterlijk als figuurlijk. De caravanmover is namelijk niet echt afgewerkt en redelijk kaal. Hierdoor zijn de motoren niet optimaal beschermd tegen opspattend vuil en water en ziet het geheel er wat spartaans uit. Verder wordt deze caravanmover geleverd met slechts 2 jaar garantie. Dit is 3 jaar minder dan de gebruikelijke 5 jaar garantie die op de andere Truma caravanmovers wordt gegeven.
De halfautomatische Truma Mover SX caravanmover
De Truma Mover SX caravanmover is de luxere halfautomatische caravanmover van Truma. Deze caravanmover is keurig afgewerkt en de motoren en elektronica zijn dankzij de kunststof afwerking beter beschermd tegen vuil en water. De aandrijfrollen van de caravanmover worden bij de Truma Mover SX met behulp van een meegeleverde hefboom, die lijkt op een wielmoersleutel, tegen de wielen gedrukt. Dit gebeurt met een vloeiende draaibeweging. Vroeger was hier nog behoorlijk wat kracht voor nodig, maar het opzetsysteem is tegenwoordig zo doorontwikkeld dat het opzetten redelijk soepel verloopt. Dankzij de koppelstang die onder de caravan door loopt en beide opzetsystemen met elkaar verbindt, hoef je de aandrijfrollen van de caravanmover maar aan één kant tegen het wiel aan te drukken. De andere kant gaat dan ook automatisch mee.
De Truma Mover SX is voorzien van een soft start en –stop systeem, waardoor hij rustig op gang komt en ook geleidelijk afremt. Dit zorgt voor minder belasting van het caravanchassis. De afstandsbediening van de caravanmover is voorzien van een schuifbediening om de caravan voor- of achteruit te laten rijden en daarboven zit een draaischijf om mee te sturen. De afstandsbediening moet dus met twee handen bediend worden. De caravanmover is voorzien van comfortbediening waardoor je tijdens het rijden heel nauwkeurig kunt bijsturen en door de schuifbediening is de rijsnelheid dynamisch regelbaar.
De Truma Mover SX is een krachtige caravanmover die volgens fabrikanten voorschrift geschikt is voor caravans tot 2000kg. Het gewicht van de mover zelf, zonder accu is ongeveer 35kg. De Truma Mover SX is de opvolger van de Truma Mover S, welke is geproduceerd van 2005 tot en met 2009, de Truma Mover SR, welke is geproduceerd van 2009 tot 2011 en de Truma Mover SR2 welke is geproduceerd van 2011 tot en met 2017. Vóór 2005 werden de caravanmovers geproduceerd door Carver, dat later is overgenomen door Truma. De eerste Carver modellen zijn van 1997 en de naam Carver is tot 2005 gebruikt.
De volautomatische Truma Mover Smart A en de Truma Mover XT
De Truma Mover Smart A is een volautomatische caravanmover van Truma, die eigenlijk is voortgekomen uit de overname van Powrmover. Truma heeft de Powrmover nog heel lang onder zijn originele naam gefabriceerd, maar sinds enkele jaren is het merk Powrmover verdwenen en produceert Truma de caravanmovers nu onder haar eigen naam. De Truma Mover Smart A is daarmee de goedkopere volautomatische caravanmover van Truma. De caravanmover is volgens de fabrikant geschikt voor caravans tot een maximaal gewicht van 2000 kg en is qua techniek ook weer voorzien van soft start en -stop systeem en comfortbediening. De afstandsbediening van de Mover Smart A is voorzien van drukknoppen en daarmee is de besturing minder geavanceerd dan bij de Go2, de Truma SX en de Truma XT caravanmover. De mover weegt zonder accu circa 32kg.
De Truma Mover XT caravanmover is het paradepaardje van Truma. Deze volautmatische caravanmover is volgens de fabrikant geschikt voor caravans tot 2300kg en is daarmee krachtiger dan de Smart A caravanmover. De afstandsbediening van de Truma Mover SX is voorzien van een schuifbediening om voor- en achteruit te kunnen rijden en daarboven is een draaischijf aanwezig om te kunnen sturen. Ook de Truma Mover XT is voorzien van soft start- en stop systeem en comfortbediening. De Truma Mover XT weegt exclusief accu ca. 33kg. De Truma Mover XT is de sinds 2017 de opvolger van de Truma Mover SeR. Deze is geproduceerd van 2009 tot 2017. Daarvoor was het de Truma Mover Se welke is geproduceerd van 2005 tot 2009.
Hoe werkt de Truma Mover caravanmover?
Hoe de volautomatische Truma Mover XT en de halfautomatische Truma Mover werkt legt caravanmakelaar Patrick in deze video uitgebreid uit. Ook geeft hij tips om eventuele storingen op te lossen. Voor de volledigheid volgt hieronder nog een stappenplan voor de ingebruikname en de de-activering van de Truma caravanmover na gebruik.
- De accu aansluiten (denk om juiste polariteit!)
Als dit nog niet was gedaan dan moet de accu worden aangesloten. Let er hierbij op dat de pluskabel op de pluspool en de minkabel op de minpool wordt aangesloten. De meeste caravanmovers zijn niet beveiligd tegen verkeerde polariteit. - De caravanmover op stand-by zetten (massaschakelaar aan)
Indien aanwezig moet de massaschakelaar, ook wel hoofdschakelaar, worden omgedraaid zodat de caravanmover op stand-by staat. Bij de volautomatische Truma movers moet de caravanmover op stand-by worden gezet door de caravanstekker in een speciaal hiervoor aangebrachte contactdoos op de dissel te doen. Dit is een extra beveiliging, want hierdoor wordt voorkomen dat men vergeet de automatische caravanmover van stand-by af te halen wanneer de caravan achter de auto hangt. Immers, tijdens het rijden zit de caravanstekker altijd in de contactdoos van de auto voor het gebruik van de verkeersverlichting van de caravan. Zo kan de caravanmover nooit per ongeluk tijdens het rijden worden geactiveerd door signalen van buitenaf, met eventuele schadelijke gevolgen van dien.
- De aandrijfmotoren tegen de banden plaatsen
Nu moeten de aandrijfmotoren tegen de banden worden geplaatst. Dit gebeurt bij de halfautomatische Truma Mover modellen met behulp van meegeleverde opzetsleutel/hefboom, die wel wat weg heeft van een wielmoersleutel. Bij de volautomatische Truma caravanmovers drukken we onder op de afstandsbediening de twee knoppen in die ervoor zorgen dat de motoren naar de banden toe zullen bewegen. Bij de volautomatische Truma caravanmovers moeten we in deze stap dus ook al de afstandsbediening inschakelen (bij de halfautomatische Truma Movers is dit stap 5). We moeten de knoppen op de afstandsbediening ongeveer 5 seconden ingedrukt houden voordat de motoren daadwerkelijk in beweging komen. - De handrem van de caravan afhalen
Nu de aandrijfrollen van de caravanmover tegen de banden gedrukt staan, staat de caravan geremd. Dit betekent dat we nu de handrem van de caravan eraf kunnen halen zonder dat de caravan zal wegrollen. Vergeten we de handrem eraf te halen, dan zal de caravanmover de caravan niet kunnen verplaatsen en bestaat de kans dat er een zekering doorbrandt. Niet vergeten dus! - De afstandsbediening inschakelen
Bij de halfautomatische Truma Movers schakelen we nu pas de afstandsbediening in. - Manoeuvreer de caravan naar de gewenste plek
Als de afstandsbediening verbinding heeft gevonden met de besturingskast van de caravanmover kunnen we met de caravan gaan rijden. Het rijden, ofwel manoeuvreren gaat vrij langzaam waardoor je het niet snel verkeerd kunt doen. Je kunt de caravan dan ook (na enige oefening) tot op de centimeter nauwkeurig op de gewenste plek plaatsen. De afstandsbediening is door de jaren heen wel veranderd. Bij de nieuwe modellen gaat het manoeuvreren door middel van een schuifbediening en een draaiwiel op de afstandsbediening. Bij oudere varianten gaat het manoeuvreren met drukknoppen. - Trek de handrem van de caravan stevig aan
Staan we op de juiste plek? Dan is het zaak om eerst de handrem/parkeerrem van de caravan weer te activeren. Vooral als we op een schuin aflopende ondergrond staan of bijvoorbeeld op een levelblok, is het zaak de handrem stevig aan te trekken. Anders kan de caravan alsnog wat gaan rollen op het moment dat we de aandrijfrollen van de caravanbanden afhalen. - Haal de aandrijfmotoren van de banden
Nu de caravan goed geremd op zijn positie staat kunnen we de aandrijfrollen van de banden halen. Dit doen we weer met behulp van de daarvoor bestemde knoppen op de afstandsbediening óf in het geval van de halfautomatische uitvoering met behulp van de meegeleverde sleutel/hefboom.
Het is belangrijk om de motoren altijd weer van de banden af te halen, want als we ze gedurende de hele vakantie of stallingperiode op de banden laten zitten staat het systeem continu onder spanning. Dit vindt niet alleen de caravanmover niet heel fijn, maar het is ook niet goed voor de banden en de as rubbers van de caravan. - De afstandsbediening kan uit en de caravanmover van stand-by (hoofdschakelaar uit)
Nu alles is afgerond kan de afstandsbediening worden uitgeschakeld en ook kan de caravanmover van stand-by worden gehaald door de hoofschakelaar uit te draaien. Bij de volautomatische Truma Movers moet dan ook de stekker weer uit de contactdoos op de dissel worden gehaald. Als je dit vergeet en er is verder geen hoofdschakelaar meer aanwezig dan blijft de caravanmover op stand-by staan en zal hij langzaam de accu leeg trekken. Dit is vaak schadelijk voor de accu en gaat ten koste van zijn levensduur. - Indien de caravan langere tijd wordt weggezet, accu eerst helemaal vol laden en dan de accupolen loskoppelen.