Het kentekenbewijs: Een papieren kentekenbewijs of een kentekencard? Welke delen heb ik nodig?
Het kentekenbewijs van de caravan: Hoe werkt dat ook alweer? Wat is het verschil tussen het papieren kentekenbewijs en de kentekencard? En welke delen heb je nodig om het kenteken over te schrijven op naam van de nieuwe eigenaar? In deze video legt caravanmakelaar Patrick je uit wat je precies nodig hebt en waar je op moet letten voordat je het kenteken gaat overschrijven.
Caravan verkocht? Dan moet het kenteken worden overgeschreven!
Wanneer je je caravan hebt verkocht en je hebt jezelf ervan overtuigd dat het verkoopbedrag daadwerkelijk op je bankrekening is bijgeschreven dan moet bij de overdracht van de caravan ook het kenteken worden overgeschreven. Dit levert soms nog wel eens wat gedoe op omdat niet iedereen weet wat je hier ook alweer bij nodig hebt. Logisch ook, want met dit soort zaken heb je over het algemeen niet dagelijks te maken. Om ervoor te zorgen dat de overschrijving en aflevering soepel verloopt is het raadzaam te controleren of je alle benodigde delen van het kentekenbewijs paraat hebt. Welke delen dit zijn, leggen wij je in de video en het vervolg van deze tekst uit.
Overigens is niet iedere caravan voorzien van een eigen kenteken. Kleinere caravans met een Toegestane Maximum Massa tot 750kg. hebben geen eigen kenteken en hierbij is dus ook geen kentekenbewijs aanwezig. Deze caravans staan niet op naam van de eigenaar geregistreerd en kun je na betaling dus zo aan de kopers meegeven. De kopers moeten dan een witte kentekenplaat met het kenteken van de trekauto op de caravan aanbrengen. Voor alle caravans met een Toegestane Maximum Massa van boven de 750kg. geldt dat ze wel van een eigen kenteken zijn voorzien. Deze caravans hebben dan ook een eigen gele kentekenplaat en een kentekenbewijs dat bij verkoop moet worden overgeschreven op naam van de nieuwe eigenaar.
Een papieren kentekenbewijs of een kentekencard?
Het kentekenbewijs van een caravan kan nog een ouderwets papieren kentekenbewijs zijn of de modernere kentekencard. Is de caravan geleverd of overgeschreven na 1 januari 2014? Dan zal er bij de caravan een kentekencard aanwezig zijn. De kentekencard is namelijk vanaf die datum ingevoerd en sindsdien worden de papieren kentekens langzaam aan uitgefaseerd en vervangen door deze plastic kentekenpas op creditcard formaat. Voor alle caravans die zijn geleverd vóór 1 januari 2014 en die na die tijd ook niet meer zijn overgeschreven geldt dat ze nog voorzien zijn van een papieren kentekenbewijs. Deze twee varianten verschillen behoorlijk van elkaar dus we zullen ze beiden apart behandelen. Te beginnen met het papieren kenteken.
Het papieren kentekenbewijs bestaat uit drie delen
De 'ouderwetse', papieren variant van het kentekenbewijs bestaat uit drie verschillende delen. Allereerst is er het "Kenteken deel I" wat later ook wel "Kenteken deel 1A" werd genoemd. Op dit deel van het kentekenbewijs staan alle voertuig kenmerken vermeld zoals het merk, de handelsbenaming, het chassisnummer, de gewichten en afmetingen. Dit deel is net zo groot als een half A4-tje.
Het tweede deel dat je nodig hebt is het "Tenaamstellingsbewijs", wat ook wel "Kenteken deel II" of "Kenteken deel 1B" genoemd wordt. Op dit deel, dat net zo groot is als een kwart A4-tje, staan de gegevens van de eigenaar vermeld. Het gaat dan om de naam en adres gegevens. Ook de datum van de tenaamstelling staat vermeld. Deze twee delen hoor je eigenlijk altijd bij je te hebben als je met de caravan onderweg bent. Het kan geen kwaad om deze delen gezamenlijk bijvoorbeeld in het dashboard kastje van de auto te bewaren, want als iemand deze delen steelt dan kunnen ze hier niets mee. Voor de overschrijving van het kentekenbewijs heb je namelijk ook nog het derde deel nodig.
Dit is het oude "Deel 3" wat later "Kenteken deel II" met als toevoeging voor de duidelijkheid "Overschrijvingsbewijs" werd genoemd. De benamingen die tussen de "" staan die staan ook op de achterkant van de verschillende delen van het kentekenbewijs vermeld. Als je alle drie deze delen bij elkaar legt vormt het gezamenlijk een compleet A4-tje en hiermee kun je het kenteken dus gaan overschrijven bij het RDW kenteken loket.
Het kentekenpasje en de tenaamstellingscode
Heb je met een caravan te maken die na 1 januari 2014 is overgeschreven of geregistreerd, dan zal bij deze caravan een kentekenpasje aanwezig zijn. Dit kenteken pasje is net zo groot als je PIN pas en bevat een chip waarop alle voertuig informatie aanwezig is. Verder is op dit pasje aanzienlijk minder ruimte voor voertuig kenmerken, dus specifieke informatie zoals bijvoorbeeld de afmetingen zijn hierop niet meer vermeld. Mocht je deze willen opzoeken dan kun je de informatie heel eenvoudig terug vinden in de openbare database van de RDW.
Wanneer je het kenteken wilt overschrijven heb je niet alleen het de kentekencard nodig, maar ook de volledige tenaamstellingscode. De tenaamstellingscode bestaat uit 2 delen en in totaal 9 cijfers. Het eerste deel van de tenaamstellingscode bestaat uit 4 cijfers en deze ontvang je bij aankoop van de caravan van de dealer, of bij het RDW kenteken loket wanneer je bijvoorbeeld een caravan particulier koopt en overschrijft bij een kenteken loket.
Het tweede deel van de tenaamstellingscode bestaat uit 5 cijfers en deze staan op de brief vermeld die je van de RDW krijgt thuis gestuurd en waarop ook het kentekenpasje geplakt zit. Voor die 5 cijfers staan vier lege vakjes en het is de bedoeling dat je daar de 4 cijfers van het eerste deel van de tenaamstellingscode op overneemt. Wij adviseren zelf altijd om het briefje waarop die 4 cijfers vermeld staan even aan de brief met het tweede deel van de tenaamstellingscode vast te nieten. Zo hou je altijd de juiste codes bij elkaar.
Let op: Verwar de cijfers van de tenaamstellingscode niet met de meldcode!
Als je de brief van de RDW met het kentekenpasje thuisgestuurd krijgt dan is het de bedoeling dat je het pasje eraf haalt en onderweg altijd bij je hebt. De tenaamstellingscode moet je thuis goed bewaren want die heb je pas weer nodig als je de caravan ooit gaat verkopen. Let er bij het invullen van het eerste deel van de tenaamstellingscode in de lege vakjes wel goed op, dat je hier daadwerkelijk de vier cijfers van de tenaamstellingscode invult. Op hetzelfde briefje staat namelijk ook de meldcode vermeldt en die bestaat ook uit vier cijfers. Hier gaat het in de praktijk dus nog wel eens mis! De meldcode is gelijk aan de laatste vier cijfers van het chassisnummer en dit is hetgeen waar de verzekeringsmaatschappij vaak om vraagt. Vul je deze meldcode per ongeluk in als eerste deel tenaamstellingscode dan zal het overschrijven niet lukken en als je het briefje met het eerste deel van de tenaamstellingscode dan al hebt weggegooid dan heb je een probleem. Daarom adviseren wij ook altijd om het briefje met het eerste deel van de tenaamstellingscode vast te nieten aan de brief met het tweede deel. Dan komt het in de praktijk altijd goed.
Controleer je tenaamstellingscode online!
Als je niet zeker weet of de tenaamstellingscode die jij hebt wel klopt en je wilt zeker weten dat je niet voor niets bij het kenteken loket staat, dan is het mogelijk om online te controleren of je de juiste code hebt bij het juiste pasje. Dit doe je door op de website van de RDW zelf, dus niet bij andere websites(!), het documentnummer in te vullen, het eerste deel van de tenaamstellingscode en het tweede deel van de tenaamstellingscode. Vervolgens druk je op de knop "doorgaan" en dan geeft de website aan of de code "juist" of "onjuist" is.
Een nieuwe tenaamstellingscode aanvragen bij de RDW
Stel nu dat je de tenaamstellingscode controleert en hij blijkt "onjuist" te zijn. Of je kunt het kentekenbewijs en/of de tenaamstellingscode überhaupt niet meer vinden. Dan is er altijd nog een noodoplossing. Het is namelijk mogelijk om via de website van de RDW een nieuw kentekenbewijs of een nieuwe tenaamstellingscode aan te vragen.
Als je het complete kentekenbewijs kwijt bent dan kun je een compleet nieuw kentekenbewijs aanvragen. Je krijgt dan 2 enveloppen thuisgestuurd, eentje met het kentekenpasje en eentje met de tenaamstellingscode. Dit kost op het moment van schrijven € 32,60 en het duurt enkele dagen voordat je beide enveloppen hebt ontvangen. Zorg er dus voor dat je dit indien nodig op tijd aanvraagt.
Als je nog wel het pasje hebt, maar de tenaamstellingscode kwijt bent of dus per ongeluk de verkeerde code hebt ingevuld dan is het ook mogelijk om alleen een nieuwe tenaamstellingscode aan te vragen. Dit gaat een stuk sneller, want je kunt met behulp van je DigiD direct inloggen, via iDeal € 1,05 betalen (dit zijn de kosten op het moment van schrijven) en vervolgens ontvang je de nieuwe code direct in je e-mail. Mocht je er dus achterkomen dat de code niet klopt terwijl je al bij het kenteken loket staat met de koper, dan kan dit dus eventueel snel opgelost worden zodat je alsnog kan overschrijven en leveren.
Een RDW kenteken loket, waar vind je die eigenlijk?
Een RDW kenteken loket is vaak gevestigd bij een PostNL servicebalie en die zijn op hun beurt weer aanwezig in supermarkten, bouwmarkten, sigarenwinkels, boekenwinkels, etc. Ook zijn er (auto-)bedrijven die zijn aangesloten bij Kentekenloket BV en waar je dus terecht kunt voor de overschrijving van je kenteken. Waar de dichtstbijzijnde overschrijf mogelijkheid is kun je terugvinden op de website van de RDW.
Zelf overschrijven met een kentekencard en DigiD
Tegenwoordig is het ook mogelijk om zelf het kenteken over te schrijven met behulp van DigiD. Dit geldt alleen voor de kentekencard en is niet mogelijk met het papieren kentekenbewijs. Het is hierbij van belang dat je het kentekenpasje en de volledige tenaamstellingscode beschikbaar hebt. Vervolgens moet de koper van de caravan de DigiD app op zijn smartphone hebben geïnstalleerd en hi of zij moet zich in die DigiD app hebben geïdentificeerd met een geldig legitimatiebewijs met NFC chip. Dit laatste wordt over het algemeen gevraagd bij de activering van de DigiD app, dus als de koper dit allemaal voor elkaar heeft kun je ervan uit gaan dat het zelf overschrijven moet gaan lukken.
Vervolgens kan de koper naar deze pagina op de website van de RDW gaan en onder het tabje "Zo werkt online overschrijven" de tekst even lezen voor nadere toelichting en vervolgens op de knop "Voertuig overschrijven" klikken. Zo komt de verkoper automatisch in het proces terecht en is het een kwestie van goed lezen en één voor één de stappen doorlopen.
In dit proces heeft de koper ook de mogelijkheid om het vrijwaringsbewijs per e-mail naar jou te verzenden dus zorg ervoor dat hij dit dan ook even doet.
En nogmaals: We gaan alleen overschrijven als we zeker weten dat het geld op onze bankrekening staat! Heel veel succes met de aflevering!