Een caravan kopen: Waar moet ik op letten als ik een caravan ga kopen? Praktische tips van een caravanmakelaar!
Waar moet ik op letten als ik een caravan ga kopen? Dat is een vraag die veel (beginnende) caravankopers bezig houdt en die ons dan ook regelmatig wordt gesteld. In deze video geeft caravanmakelaar Patrick praktische tips over waar je op moet letten wanneer je bij een caravan gaat kijken. Hij geeft tips over belangrijke inspectiepunten bij het exterieur en hij vertelt ook waar je op moet letten bij het interieur. Zo kom je bij een bezichtiging van een caravan goed beslagen ten ijs.
Veilig een caravan kopen bij een dealer of erkend bedrijf
Wanneer je een caravan gaat kopen bij een merkdealer of bij een erkend bedrijf dan wordt deze caravan over het algemeen geleverd met een vorm van garantie. Je kunt er dan in de meeste gevallen vanuit gaan dat de betreffende caravan goed is nagekeken en indien er na aankoop toch mankementen zijn dan kun je hiermee terug naar de dealer. Dit geeft een vertrouwd gevoel en hier hoef je zelf dan over het algemeen ook minder kritisch naar de technische staat van de caravan te kijken. Dit in tegenstelling tot wanneer je een caravan gaat kopen bij een handelaar of een particulier. Je koopt de caravan dan zonder enige vorm van garantie en dus moet je ervoor zorgen dat je zelf goed de technische staat van de caravan inspecteert. Maar waar moet je dan precies op letten? Dat gaan we je nu vertellen!
Een caravan kopen: De eerste indruk
Op het moment dat je bij een caravan aankomt voor een bezichtiging is de eerste indruk heel belangrijk. Je ziet vaak al in één oogopslag hoe de caravan erbij staat. Is hij netjes schoon of nog erg vuil, zitten er veel deuken in of is hij schadevrij? Het zegt vaak al veel over hoe een caravan is gebruikt en behandeld. Ook als je de caravan instapt heb je een eerste indruk. Ziet alles er schoon, netjes en verzorgd uit? Of ligt overal troep, zitten er vlekken in de bekleding en veel deukjes of beschadigingen in het interieur? Haal bij het binnenstappen ook direct je neus een keer goed op. Wat ruik je? Ruikt de caravan schoon en fris, ruikt de caravan muf of stinkt de caravan naar bijvoorbeeld sigarettenrook of huisdieren? Al deze indrukken geven binnen enkele seconden al een hele goede indruk van de betreffende caravan. Vaak beslis je in de eerste paar seconde al of het een kanshebber is, of dat je er direct op bent afgeknapt. Als dat laatste het geval is, dan hoef je de rest van deze tekst (nog) niet eens te lezen, want dan gaat het hem sowieso niet worden.
Een nadere inspectie van de buitenkant van de caravan
Als de eerste indruk goed is, dan gaan we verschillende aspecten van de caravan eens wat beter bekijken. We gaan op zoek naar eventuele verborgen gebreken. Kijk allereerst eens goed naar het plaatwerk van de caravan. Zie je hierin gekke plooien of bijvoorbeeld scheurtjes boven de deur of in de hoeken bij serviceluiken? Dan heeft de caravanconstructie waarschijnlijk behoorlijk op zijn donder gehad doordat de vering van de caravan niet meer optimaal is. Vaak komt dit bij caravans met een rubber geveerde as door uitgedroogde asrubbers. Het vervangen van deze asrubbers kost al snel zo'n € 500,- dus als een dergelijke reparatie nodig is, dan wil je dat wel graag op voorhand weten.
Controleer de caravanramen
Een ander duur onderdeel bij een caravan zijn de caravanramen. Voor een zijraam ben je (afhankelijk van het merk) al snel € 300,- tot €800,- kwijt en een nieuw voorraam of achterraam kan in sommige gevallen oplopen tot bedragen boven de € 1500,-! Loop dus een rondje om de caravan en controleer of alle ramen nog heel zijn. Bij sommige caravans kan het zijn dat er aan de buitenkant een hoekje is afgebroken. Zolang dit buiten het afdichtende raamrubber is kan dit niet direct kwaad en is het puur een cosmetisch probleem, maar loopt de scheur voorbij het raamrubber kan dit zorgen voor lekkage. Een ander probleem wat bij verschillende series van caravanramen nog wel eens voorkomt is dat de binnenlaag van de buitenlaag lost komt doordat de lijm niet meer hecht. Dit kan worden verholpen door de ramen 'af te doppen' met een schroefverbinding op iedere hoek. Maar als dit het geval is, wil je dat natuurlijk wel weten dus controleer dit goed. Ook komt het nog wel eens voor dat er een raamuitzetter blijft hangen terwijl men het raam probeert dicht te doen. Dit kan ervoor zorgen dat het raam bij de binnenschaal kapot gaat, daar waar de uitzetter zit bevestigd. Dit zorgt niet voor lekkage, maar kan wel erg onpraktisch zijn. Check dus ook de punten waar de uitzetters aan het raam vastzitten.
Controleer de zijwanden op vreemde hobbels of 'golven'
Als je de caravan bekijkt kan het goed zijn om even te hurken achter of voor de caravan en langs de zijwand te kijken. Als de zijwand niet strak is, maar bijvoorbeeld bol staat of een soort golvende vorm heeft, dan kan dit ook weer duiden op een zwaar leven met gebrekkige vering. Eigenlijk moet je ook even aan de achterkant gaan staan en controleren of de caravan niet heel erg scheef staat. Met andere woorden, of hij niet naar één kant overhangt. Dit zou namelijk kunnen beteken dat de caravan aan één kant door zijn as is gezakt door bijvoorbeeld met zware belading hard over een stoeprandje te rijden. Ook dit brengt weer kostbare reparaties met zich mee.
Controleer de caravanbodem
Bij moderne caravans is dit punt over het algemeen wat minder belangrijk omdat die vaak bodems hebben van een materiaal wat niet meer kan rotten, maar bij oudere caravans komt het nog vaak voor dat de bodem niet helemaal hard meer is. Vaak is dit het ergst in de hoeken en rondom de wielkasten. Klop hier dan ook even op de bodem of prik met bijvoorbeeld een schroevendraaier om te kijken of de bodem nog goed hard is.
Inspecteer het caravanchassis op scheuren en vervormingen
Het chassis van de caravan is hetgeen dat de opbouw draagt. Dit chassis kan, bij slechtere vering of te zware belading, soms behoorlijk op zijn donder krijgen en dit kan tot gevolg hebben dat het chassis scheurt of vervormt. Kijk dus even met een zaklamp of je in de chassis balken niets verontrustends ziet. Hierbij is vooral het gedeelte waar de as aan het chassis is bevestigd een kritisch punt. Ook de plaats waar de schokbrekers aan het chassis zitten bevestigd verdient de aandacht en tot slot is het goed om even naar de dissel te kijken. Daar waar het schuifstuk van de oplooprem op het chassis gemonteerd zit.
Het interieur van de caravan, waar moet ik op letten?
Wanneer je de caravan binnen stapt is de eerste indruk weer erg belangrijk. Haal daarbij dus goed je neus op en ruik of de caravan schoon ruikt of dat je een muffe lucht ruikt. Een muffe lucht kan altijd aanwezig zijn in een caravan doordat deze vaak langere tijd slecht geventileerd en ongebruikt in een caravanstalling staat. Echter, de muffe lucht kan ook duiden op vocht in de caravan en aangezien vocht de grootste vijand van de caravan is laten we een caravan met een vochtprobleem liever staan.
Controleer of de caravan geen lekkage heeft
Lekkage bij een caravan ontstaat meestal op de punten waar het dak en de wand of de zijwand en de voorwand bij elkaar komen. Ook rondom ramen, dakramen en dakdoorvoeren zoals bijvoorbeeld de schoorsteen van de kachel kan lekkage voorkomen indien het kitwerk niet meer van goede kwaliteit is. Controleer bij een bezichtiging dus visueel of je ergens langs de randen, in kastjes en rondom de dakluiken een aftekening van vocht ziet. Als een caravan echt lekkage heeft dan zie je vaak vochtkringen of verkleuringen in het interieur. Kijk ook rondom de ramen, trek kussens even aan de kant en overtuig jezelf ervan dat hier geen vochtkringen aanwezig zijn. Ben je in het bezit van een vochtmeter of ken je iemand die een vochtmeter heeft neem die dan ook mee! Met een vochtmeter kun het vochtgehalte in de caravanwand meten en zo kun je jezelf ervan overtuigen dat de caravanconstructie droog is.
Controleer of het interieur nog deugdelijk is bevestigd
Als je jezelf ervan hebt overtuigd dat de caravan geen vochtproblemen heeft controleer dan ook even of het interieur nog goed is bevestigd. Of de keuken nog stevig tegen de wand aan staat en of de kledingkast nog strak tegen de wand aan staat. Indien hier grote kieren tussen zitten, kan dit weer duiden op een slechte vering, waardoor de oneffenheden in de weg doordreunen in de opbouw en het interieur.
Als je dit allemaal hebt geïnspecteerd heb je ondertussen voor jezelf ook wel een goede indruk van de caravan. Controleer vervolgens nog even of alle ramen goed open en dicht gaan, kastjes goed sluiten, dakluiken functioneren en of alle (combi-)rollo's nog goed werken.
Controleer ook de binnenzijde van de disselbak
Een andere belangrijke plek om ook even kritisch te inspecteren is de disselbak. Controleer aan de binnenkant of de disselbak wangen, zeg maar de zijplaat van de caravan die bij het front eindigt, er nog goed uit zien en of je hier geen houtrot of aftekeningen van vocht tegenkomt. Dit is bij verschillende caravanmerken namelijk nog wel een vrij kritische plek. Kijk ook eens omhoog in de disselbak. Indien het houtwerk daar niet is afgewerkt kun je controleren of het houtwerk nog netjes droog is, of dat dit al verkleurd is door een eventuele lekkage. Als je dan toch in de disselbak kijkt, controleer dan ook gelijk even de leeftijd van de gasslang en de drukregelaar. Dit zijn niet de grootste kosten, maar als ze aan vervanging toe zijn kan je dit wel meenemen in je onderhandelingsproces.
Controleer de banden op Leeftijd en algehele conditie
Het controleren van de caravanbanden hoort er natuurlijk ook bij. Voor caravanbanden geldt een leeftijd adviesnorm van 6 jaar. Dit betekent dat er een vervangingsadvies geldt zodra de banden ouder dan 6 jaar zijn. Hoe je dit kunt zien en waar je allemaal nog meer op moet letten bij caravanbanden leggen we in een aparte video aan je uit.
Controleer of accessoires zoals bijvoorbeeld een caravanmover functioneren
Wanneer een caravan is voorzien van een caravanmover, een airco of een schotelantenne, dan wil je natuurlijk wel zeker weten dat deze accessoires naar behoren functioneren. Vraag dan ook altijd of je dit mag testen.
Controleer de elektrische installatie en het gassysteem
Controleer, indien mogelijk, ook alle overige elektrische apparatuur zoals de koelkast, de waterpomp en de verlichting. Is er een gasfles aanwezig? Controleer dan ook of de kachel en het gasstel het doen en eventueel de koelkast op gas.
Vraag naar de onderhoudshistorie!
Als je alles zelf grondig hebt geïnspecteerd is het ook altijd raadzaam om nog even naar de onderhoudshistorie te vragen. Als de caravan regelmatig een BOVAG of Focwa onderhoudsbeurt heeft gehad en alle onderhoudsrapporten en eventueel facturen zijn aanwezig, dan versterkt dit natuurlijk het vertrouwen.
Neem iemand mee naar de bezichtiging
Ga je bij een caravan kijken dan raden wij je aan om iemand mee te nemen die niet emotioneel bij de aankoop is betrokken. Jij bent zelf waarschijnlijk enthousiast omdat je je al hebt verlekkerd op de foto's op internet en daardoor kan het zijn dat je in je enthousiasme je kritische blik verliest en dingen over het hoofd ziet. Iemand die niet emotioneel bij de aankoop is betrokken zal op een meer neutrale manier naar de caravan kijken. Als degene die je meeneemt nog een beetje verstand van caravans en/of kamperen heeft dan is dat helemaal top!
Laat eventueel een aankoopkeuring uitvoeren
Als alles in orde lijkt, maar het is al enige tijd geleden dat de caravan een BOVAG of FOCWA onderhoudsbeurt heeft gehad, of je twijfelt aan bepaalde zaken, dan is het raadzaam om de caravan te kopen onder voorbehoud van een aankoopkeuring. Je kunt dan in een koopcontract afspraken vastleggen over de koop en de voorwaarden bij een aankoopkeuring. Je kunt bijvoorbeeld een maximaal bedrag voor reparaties afspreken die je voor je eigen rekening neemt. Komt het reparatiebedrag daar boven dan kun je weer in overleg met de verkoper en in een uiterst geval de koop ontbinden. Als een verkoper overtuigd is van de kwaliteit van zijn caravan zal dit in de meeste gevallen geen bezwaar zijn en het geeft jou als koper weer extra zekerheid!