Inloggen
Klantbeoordeling 9,0
Logo Karsten Caravanmakelaardij

Reservewielbeugel (onder de caravan)



Een reservewielbeugel is een speciale beugel die kan worden bevestigd aan het caravanchassis en waarin het reservewiel onder de caravan kan worden geplaatst. Met een reservewielbeugel bedoelen we niet een eventuele beugel of houder in de disselkast.

Meer ruimte in de disselkast van de caravan dankzij de reservewielbeugel onder de caravan

Als je met de caravan op pad gaat dan wil je natuurlijk een reservewiel mee. Stel dat je onverhoopt een lekke band rijdt kun je deze vrij eenvoudig vervangen en daarna je weg vervolgen. Zo’n reserveband is echter wel een vrij groot en ook zwaar accessoire die je niet overal kwijt kunt. In veel caravans staat de reserveband in de disselkast. Dit neemt echter veel ruimte in en is ook niet altijd even gunstig voor de gewichtsverdeling. Door de caravanband in een speciale reservewielbeugel onder de caravan te plaatsen win je dus ruimte in de disselkast. Daarnaast heeft dit positieve effecten op de gewichtsverdeling.

Minder kogeldruk door het reservewiel in de reservewielbeugel onder de caravan te plaatsen

Een reservewiel neemt niet alleen veel ruimte in, maar weegt ook al snel 20kg. Als je het reservewiel in de disselbak plaatst betekent dit dat die 20kg bijna volledig bij de kogeldruk moet worden gerekend. Met nog een gasfles en een fietsendrager voor op de dissel wordt de kogeldruk op deze manier al snel te veel. In dit geval kan een speciale reservewielbeugel onder de caravan een uitkomst bieden. Doordat deze beugel aan het chassis vlak achter de wielen wordt gemonteerd heeft dit eerder een kogeldruk verlagende werking, dan dat het de kogeldruk verhoogd. Ook de invloed op het rijgedrag is minimaal omdat het gewicht laag wordt geplaatst en dichtbij de as.

Het reservewiel uit de reservewielbeugel halen.

Het reservewiel kan met behulp van de speciale reservewielbeugel onder de caravan vandaan getrokken worden. Het reservewiel is namelijk gemonteerd op een soort ‘slee’ die kan worden uitgeschoven. Op het moment dat de caravan een lekke band heeft staat deze nog wat lager dan wanneer de banden zijn opgepompt. Dit zorgt dat het soms lastig kan zijn om het reservewiel onder het chassis door te schuiven. In dat geval kan het handig zijn de caravan van de auto los te koppelen en zo ver mogelijk met de koppeling naar de grond te laten zakken. Dit kan je doen door het neuswiel helemaal in te draaien. Hoe lager de voorkant komt, des te meer komt de achterkant omhoog en zo creëer je ruimte. Bij het vervangen van het reservewiel op de krik wordt overigens aangeraden om dit in aangekoppelde toestand te doen. Op die manier kan de caravan namelijk geen kant op en dit is dus veiliger dan in een losse positie. Na het pakken van het reservewiel zouden we dus adviseren de caravan weer even aan te koppelen en dan pas het wiel te gaan vervangen. Bij het vervangen van het reservewiel zou je voor de veiligheid ook nog even de uitdraaisteunen kunnen uitdraaien voor wat extra stabiliteit. Let op: dit zijn steunen! Het is niet de bedoeling dat je de caravan met deze steunen omhoog krikt. Daarvoor moet je altijd een daarvoor bestemde krik gebruiken.

A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y
Z

Meer video’s en tips

Instructievideo's

Instructievideo's

Uitleg over alle accessoires!

Instructie video's over de werking van de boiler, de kachel, verschillende caravanmovers, etc...

Bekijk
Tips & tricks

Tips & tricks

Handige tips voor iedere caravanner!

Video's over belading van de caravan, het nut van de breekkabel, caravanspiegels, waterpasstellen, etc...

Bekijk
Koop & Verkoop tips

Koop & Verkoop tips

Tips voor succesvol en veilig handelen!

Video's over succesvol kopen en verkopen van je caravan, het kentekenbewijs, veilige betaling en meer!

Bekijk

Weektoppers