Luchtvering

Luchtvering op een camper zorgt ervoor dat de camper een veersysteem heeft dat beter bestand is tegen de zware belading dan het standaard veerpakket. Dit zorgt ervoor dat de camper stabieler is en betere rijeigenschappen heeft. Luchtvering kan zijn aangebracht op alleen de achteras en op de voor en achteras. Ook is het mogelijk om geen volledige luchtvering aan te brengen, maar lucht-hulpvering.
Waarom luchtvering op een camper?
Een camper wordt meestal gebouwd op een ‘standaard’ chassis van een bestelwagen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Fiat Ducato, een Ford Transit, een Renault Master, een Citroën Jumper, een Mercedes Sprinter en zo zijn er nog diverse andere chassis. De vering van deze bestelwagens wordt meestal niet aangepast en wordt daarmee continu vrij zwaar tot bijna maximaal belast. Een gewone bestelwagen wordt immers redelijk ‘kaal’ afgeleverd en gebruikt door bijvoorbeeld bouwvakkers om hun gereedschap mee te nemen of door de pakketdienst om pakketjes te vervoeren. Die belasting is vaak lang niet zo groot als bij een camper, waar er een complete woning op het chassis wordt gebouwd voorzien van leefruimte, keuken, badkamer en slaapkamer met alle daarin benodigde apparatuur. Die opbouw is ook nog eens permanent en dus is de belasting van het veerpakket continu hoog. Dit zorgt ervoor dat de vering van veel campers vaak nog maar een geringe veerweg overheeft voor het opvangen van oneffenheden in de weg.
Luchtvering op de camper voor meer comfort en veiligheid
Met luchtvering of luchthulpvering is het mogelijk hier iets aan te doen. De moderne luchtveringsystemen zijn te monteren op alleen de achteras of op de voor- en achteras. Deze systemen zijn voorzien van veren die door middel van luchtdruk opgewekt door een speciale compressor alle oneffenheden in de weg feilloos opvangen. Ook zijdelingse winden die ontstaan bij bijvoorbeeld het inhalen van een vrachtwagen worden door het veersysteem opgevangen. Dit zorgt voor een uitermate stabiel weggedrag en verhoogt het rijcomfort aanzienlijk. Ook bij uitwijkmanoeuvres en plotselinge (harde) remacties zorgt de luchtvering ervoor dat de camper stabiel blijft en alle wielen continu het optimale contact met de weg houden.
Luchtvering met verschillende instellingen voor nog meer comfort en luxe
In de meeste gevallen is door middel van de luchtvering de rijhoogte van de camper instelbaar en op de meest luxe uitvoeringen van luchtvering zitten vaak nog verschillende andere voorgeprogrammeerde instellingen. Denk hierbij aan programma’s als ‘offroad’, waarbij de camper door de vering enkele centimeters wordt opgetild voor meer bodemvrijheid op ruig terrein, of ‘sport’ waarbij de camper juist enkele centimeters wordt verlaagt. Ook zijn er functies als ‘autolevel’ mogelijk waarbij de camper zichzelf waterpas zet en het luchtveringsysteem tevens als automatisch levelsysteem kan worden gebruikt. Ook is er een ‘veerpont’ functie waarbij de achterkant maximaal wordt verhoogd zodat de camper over bijvoorbeeld bruggen kan rijden of een veerpont op en af kan rijden zonder dat de achterkant over de vloer schraapt en er is een parkeerfunctie waarbij de camper tot het minimale niveau zakt, zodat in en uitstappen gemakkelijker wordt. Tot slot zijn er zelfs systemen die zijn uitgerust met een ‘waterafvoer’ functie die ervoor zorgt dat de camper overhelt naar de kant waar de afvoer van de vuilwatertank zit, zodat deze maximaal geleegd kan worden. Handig toch? Al deze functies zijn niet goedkoop want voor een dergelijk systeem betaal je al snel tussen de € 8.000,- en € 10.000,- (op het moment van schrijven).
Een goedkope luchtvering voor optimaal rijcomfort en betere veiligheid
Wanneer je niet zo veel om al deze luxe functies geeft en liever met wat minder budget het rijcomfort en de veiligheid van de camper verhoogt zou je er ook voor kunnen kiezen om gebruik te maken van luchthulpvering. Dit is een systeem waarbij de luchthulpveren worden aangebracht in het bestaande veersysteem en daar ondersteuning aan bieden. Dit kan je zo uitgebreid mogelijk installeren als je zelf wilt. Een eenvoudige variant met twee veren die je met een externe pomp of compressor handmatig op de juiste druk moet brengen, tot een systeem wat automatisch de druk regelt door middel van een geïntegreerde compressor. De luchthulpveren worden dan op de achteras geplaatst en voor de vooras kan worden gekozen voor gewone hulpveren. Dit zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de rijeigenschappen en is ook aanzienlijk goedkoper dan de hierboven genoemde volledige luchtvering systemen.


Meer video’s en tips
Instructievideo's
Uitleg over alle accessoires!
Instructie video's over de werking van de boiler, de kachel, verschillende caravanmovers, etc...
Bekijk
Tips & tricks
Handige tips voor iedere caravanner!
Video's over belading van de caravan, het nut van de breekkabel, caravanspiegels, waterpasstellen, etc...
Bekijk
Koop & Verkoop tips
Tips voor succesvol en veilig handelen!
Video's over succesvol kopen en verkopen van je caravan, het kentekenbewijs, veilige betaling en meer!
BekijkWeektoppers