Accu - Standaard loodaccu, Gel accu, AGM accu

Accu (Standaard/Gel/AGM)
Een accu in een caravan wordt vaak gebruikt als stroomvoorziening voor de caravanmover. Maar soms kiest men er ook voor een accu in de caravan te plaatsen die is aangesloten op de omvormer van de caravan. Hierdoor is het mogelijk om de stroom uit de accu te gebruiken voor de 12V verlichting in de caravan en voor de waterpomp. Zo ben je dus niet afhankelijk van een campingplaats met stroomaansluiting en zou je een bepaalde tijd zonder stroomaansluiting kunnen kamperen. Hoe lang je zonder vaste stroomaansluiting hangt af van het soort accu en of de accu nog wordt bijgeladen door zonnepanelen of tijdens het rijden met de caravan via de dynamo van de auto.
De standaard caravan accu, natte accu of loodaccu
Een standaard caravan accu is een Loodaccu die ook wel eens een natte accu genoemd wordt. Deze accu wordt zo genoemd omdat ze bestaan uit water, zwavelzuur en lood. De loodplaten zijn in een de accu bevestigd met daaromheen verdund zwavelzuur, hetgeen ook wel elektrolyt wordt genoemd. Door een chemische reactie ontstaat er een spanningsverschil tussen de loodplaten en zit zorgt voor stroom. Het voordeel van deze accu’s is dat ze relatief goedkoop zijn, een hoge elektrische stroom opleveren en goed te recyclen zijn. De nadelen zijn echter dat ze niet onderhoudsvrij zijn. Ze moeten rechtop worden gemonteerd want ze zijn niet volledig gesloten en moeten dus ook van tijd tot tijd worden bijgevuld met gedistilleerd water. Tevens ontstaat er tijdens het laden waterstofgas, wat ook wel knalgas wordt genoemd en dit kan gevaarlijk zijn als dit niet goed wordt afgevoerd naar buiten. Er is een relatief hoge zelfontlading bij geen gebruik en na verloop van tijd kan er sulfatering van de loodplaten optreden waardoor de accucapaciteit drastisch afneemt en de accu zelfs kapot kan gaan.

De Gel accu
Een Gel-accu is in de basis redelijk gelijk aan een natte loodaccu, alleen is bij deze variant de aanwezige elektrolyt niet in gedistilleerd water, maar in gel vorm aanwezig. Deze gel zit in de scheidingsplaten en de ruimtes om de platen. Doordat de gel niet vloeibaar is kan deze er niet uitlopen en hierdoor kunnen gel accu’s in verschillende posities worden gebruikt. Een Gel accu wordt daarom ook wel een ‘droge accu’ genoemd. Bij het laden van deze accu’s ontstaat minder gas dan bij een natte accu en het gas wat ontstaat wordt weer opgenomen door de elektrolyt. Hierdoor hoeft de accu niet te worden bijgeladen en is het een zogenaamde ‘onderhoudsvrije accu’. Gel accu’s hebben minder snel last van sulfatering en een lagere zelfontlading dan natte accu’s. Ze zijn echter wel duurder dan natte accu’s en leveren bij dezelfde afmetingen in verhouding minder stroom. Tevens kan er bij overladen blijvende schade aan de accu optreden. Het is bij een Gel accu dus extra belangrijk om hier een goede acculader bij te gebruiken.

De AGM accu
In een AGM accu is de aanwezige elektrolyt verweven in speciale glasvezelmatten. AGM staat dan ook voor Absorbed Glass Mat. Deze accu’s lekken niet en kunnen ook in iedere positie worden gebruikt. Ze zijn ook onderhoudsvrij doordat meer dan 99% van de gassen die ontstaan bij het gebruik weer worden opgenomen en hergebruikt. AGM accu’s leveren betere prestaties dan natte loodaccu’s, maar ze leveren een minder hoge stroom dan Gel accu’s. AGM accu’s hebben een minimale zelfontlading en zijn bestand tegen (extreem) hoge en lage temperaturen.
Een variant op de AGM accu is de AGM SpiralCell accu zoals de Optima Yellow Top of Blue Top. Hierbij is geen gebruik van loodplaten, maar loodstaven gemaakt, waar de glasvezelmatten met elektrolyt omheen gewikkeld zitten.
Door deze gepatenteerde technologie leveren deze accu’s nóg betere prestaties dan ‘gewone’ AGM accu’s. Deze accu’s kunnen wel tegen diepteontlading, maar niet voor langere tijd. Als de accu langere tijd leeg staat en niet word bijgeladen kan blijvende schade aan de accucellen ontstaan. Deze accu’s moeten worden bijgeladen met een hogere laadstroom dan standaard natte accu’s dus ook hier is een goed afgestemde acculader weer een must. Tevens het advies om dit type accu los te koppelen van alle verbruikers als u hem langere tijd niet gebruikt. Dit geldt overigens voor alle soorten accu’s.

Het gewicht van de caravan accu
Bij een caravan hebben we altijd maar een beperkt laadvermogen. Het laadvermogen is het verschil tussen het ledig gewicht, leeg gewicht of eigen gewicht van de caravan en het gewicht wat de caravan beladen maximaal mag wegen. Dit laadvermogen geeft dus aan hoeveel spullen we mee kunnen nemen op vakantie. De natte accu, gel accu en AGM accu zijn vaak behoorlijk zwaar en variëren meestal tussen de 20 en 30 kg. Dit is vaak al zo’n 10% van het totale laadvermogen van een caravan en dit gaat dus ten koste van de hoeveelheid spullen die je mee kan nemen. Sinds enkele jaren is er een accu variant op de markt die dit gewichtsprobleem aanzienlijk verkleint. Dit zijn de zogenaamde “Lithium Accu’s”. Omdat dit een compleet andere accutechnologie is hebben we hier een aparte uitleg pagina over geschreven. Klik op Lithium Accu om naar deze pagina te gaan.
Meer video’s en tips
Instructievideo's
Uitleg over alle accessoires!
Instructie video's over de werking van de boiler, de kachel, verschillende caravanmovers, etc...
Bekijk
Tips & tricks
Handige tips voor iedere caravanner!
Video's over belading van de caravan, het nut van de breekkabel, caravanspiegels, waterpasstellen, etc...
Bekijk
Koop & Verkoop tips
Tips voor succesvol en veilig handelen!
Video's over succesvol kopen en verkopen van je caravan, het kentekenbewijs, veilige betaling en meer!
BekijkWeektoppers